Renovering av Gustav Adolfs kyrka

Efter påsk 2018 stängde Gustav Adolfs kyrka för en period. All gudstjänstverksamhet hålls under renoveringen Svenska kyrkan Söder, Södergatan 39. Renoveringen beräknas vara klar till advent.

Kyrkan ska kalkas om invändigt. Ett stort men nödvändigt ingrepp för att hålla den kulturminnesskyddade byggnaden i bra skick.

Föroreningar i luften, ljus som har brunnit i kyrkan och avgaser från trafik utifrån har gjort att det blidas sot som sätter sig på väggarna och får det att se lite solkigt och sotigt ut.

På viss ställen är det väldigt tydliga mörka partier, till exempel runt fönster där det varit mer rörelse i luften. Där har kalken dragit till sig extra mycket av de smutsiga partiklarna.

Under tiden för renoveringen flyttar alla gudstjänster hit till Svenska kyrkan Söder. Dop, bröllop och begravningar hänvisas till andra kyrkor i församlingen.

Café Andrum tar uppehåll under renoveringen men startar upp igen vid advent.