Renovering av glasmålningarna i Mariakyrkan

När en sprängladdning detonerade nära S:ta Maria kyrka i Helsingborg i maj skadades många av kyrkans fönster. Nu pågår arbetet med att sanera kyrkan från glas samt att planera för hur fönstren ska tas om hand.

Ett av de målade glasfönstren i S:ta Maria kyrka i Helsingborg Foto: Josefine Sjöqvist

S:ta Maria kyrka har totalt 25 fönster, varav 10 är glasmålningar och resten består av små blyinfattade rutor. Varje fönster är uppdelat i 21 större rutor med spröjs emellan. Det finns två lager glas, dels själva fönstret, dels ytterligare ett lager glas. När det gäller de målade fönstren sitter det extra glaset på utsidan, på övriga fönster sitter det på insidan.

När en sprängladdning detonerade på en restaurang nära kyrkan 24 maj 2022 skadades sammanlagt nio av de 25 fönstren, tre med glasmålningar och sex av de övriga. Det fönster som är mest skadat sitter vid sakristian. Det är en glasmålning som visar pingstundret, alltså att lärljungarna uppfylldes av den heliga anden. Allt klarglas på utsidan är borta, liksom delar av glasmålningen. Också de intilliggande målade glasfönstren samt flera av de övriga fönstren längs kyrkans norra sida drabbades i sprängningen.

-Det vi gör närmast är att inspektera skadorna för att se hur vi ska gå vidare, vilket kan vara olika beroende på fönster. Vi får hjälp av glaskonservatorer som arbetar med domkyrkan i Uppsala med att fastställa ett åtgärdsprogram, säger Victoria Bertland, fastighetschef i Svenska kyrkan Helsingborg.

När det gäller de blyinfattade fönstren utan glasmålningar på kyrkans norrsida, så gick sprängladdningen hårt åt även dessa. Allt klarglas på insidan är förstört och ett flertal små rutor har gått sönder. Då klarglaset satt på insidan kräver det att kyrkans norra sida spärras av tills den är helt sanerad på nerfallet glas.

-Det finns inga övriga strukturella skador på kyrkan. Murarna klarade sig bra, säger Victoria Bertland.

När beräknas arbetet med att reparera fönstren vara klart?

-Det är svårt att säga. Vår planering är att vi ska få upp byggnadsställningar innan midsommar och så börjar vi med sanering av löst glas, att säkra de rutor som är skadade och ersätta klarglaset, alltså det extra glas som sitter utanför de målade fönstren och innanför de övriga. Sedan får vi gå vidare med målningarna, men det kommer att ta lång tid. Det kan ta flera år eftersom det är svårt att få tag på rätt kompetens för dessa, säger Victoria Bertland.

josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se