Personuppgiftshantering inom begravnings- och serviceverksamheten

Din integritet är viktig för oss. Läs mer om hur vi hanterar lagen om lagring av personuppgifter, GDPR.

Helsingborgs kyrkogårdsförvaltning hanterar personuppgifter i samband med administration kring gravrätter samt bokning av begravningsceremonier och gravsättning. Kyrkogårdsförvaltningen hanterar också personuppgifter i samband med kundkontakter till exempel vid beställningar av skötsel och plantering på gravplatser. Hanteringen grundar sig i vissa fall på vår rättsliga förpliktelse, i vissa fall på att vi ingår avtal med er. Dataskyddsförordningen omfattar inte personuppgifter om avlidna.

Svenska kyrkan Helsingborg har fastställt en personuppgiftspolicy för begravningsverksamheten som är anpassad efter gällande lagar och regler.

Personuppgiftspolicy för begravnings- och serviceverksamheten inom Helsingborgs pastorat finns i detta pdf-dokument.

Föreskrifter och allmänna råd

I Riksarkivets myndighetsspecifika föreskriftsserie finns föreskrifter och förvaltningsbeslut om arkivhantering. Då vår hantering grundar sig på rättslig förpliktelse, sammanfaller gallringstid med den tid vi hanterar dina personuppgifter.

I denna pdf kan du ta del av Riksarkivets föreskrifter om gallring hos Svenska kyrkan och dess organisatoriska delar (RA-MS 2020:24).

I denna pdf kan du ta del av Kyrkostyrelsens beslut med närmare bestämmelser om gallring (SvKB 2019:1).

Dataskyddsombud

Vill du veta vilka personuppgifter som finns om dig inom Svenska kyrkan Helsingborg, kan du skriftligt kontakta vårt dataskyddsombud på helsingborg.dataskyddsombud@svenskakyrkan.se