Foto: Josefine Sjöqvist

Nu startar vi gosskör

Körsång för barn och ungdomar på hög nivå. Så tänker musikerna Marie Nanor och George Chittenden när de nu ska starta gosskör i Helsingborg.

ARON JALAMO går i sexan på Wieselgrensskolan och är en kille som gillar sång i alla
möjliga former. På höstloven brukar han delta i rockskola, under terminerna sjunger han i kören Tonjägarna i Raus församling och nästa år ska han vara med i en musikal på Helsingborgs stadsteater.

–Jag gillar all möjlig sorts musik, från moderna raplåtar till klassisk musik från typ 1800-talet och 1500-talet, säger han.

Det hade varit kul att sjunga med bara killar

Klassisk musik har han haft möjlighet att testa på, bland annat genom att sjunga Pie
Jesu i Faurés Requiem i Allhelgonakyrkan på Råå i slutet av oktober. Och lusten att
spela musikal väcktes när han kom in på Matildaskolan på Malmö Opera, en förberedande utbildning för ett 60-tal barn inför provsjungningarna för musikalen Matilda.

– Jag kom inte med sedan till musikalen, men jag upptäckte där att jag tycker det är väldigt roligt att spela teater, säger han.

I dag är Aron ensam kille i Tonjägarna, men han funderar på att börja i den nya
gosskören som ska starta i Svenska kyrkan Helsingborg.

–När jag började i Tonjägarna var vi fyrafem killar men sedan slutade de andra. Jag
tycker det är lite tråkigt att vara ensam kille i kören, men det är kul att sjunga. Om
jag har tid och kan så vill jag nog vara med i gosskören. Det hade varit kul att sjunga med bara killar, istället för att vara den enda killen, säger han.

Är du kille och vill sjunga i kör?

Körsång för barn och ungdomar på hög nivå. Så tänker musikerna Marie Nanor och George Chittenden när de nu ska starta gosskör i Helsingborg. Killar mellan 7 och 19 år får möjlighet till en förstklassig musikutbildning, upplevelser och vänner för livet.

Det behövs fler manliga körsångare i Helsingborg. När George Chittenden var på anställningsintervju för tjänsten som organist i Maria församling tog han upp sitt tidigare arbete med gosskörer.

– Jag kommer från Storbritannien och är uppvuxen i en anglikansk kyrko- och körtradition och har haft gosskörer tidigare både i Storbritannien och Nya Zeeland, berättar George Chittenden.

Marie Nanor är körledare i Raus församling och hon brinner för att få barn och ungdomar att upptäcka klassisk musik.

Foto: Josefine Sjöqvist

– Barn har för det mesta inga förutfattade meningar om klassisk musik. Vuxna kan tro att det är för svårt för barnen att sjunga den typen av musik, men vi tycker man ska ge dem chansen. Dessutom är klassisk musik så bra skriven att det mycket väl kan vara enklare att lära sig den sångmässigt än en poplåt som är omskriven i ett körarrangemang, säger hon.

Tanken är att ska bli två körer, en för de yngre pojkarna som kommer att ledas av George och en för de äldre under Maries ledning. George och Marie är tydliga med körernas inriktning. Det kommer att bli en bred, internationell repertoar av konstmusik och liturgisk musik. Körsångarna kommer att behandlas som  professionella kollegor, även om de bara är sju år gamla.

– En gosskör är inte en barnkör så som vi ofta tänker oss barnkör. Vi ska inte sjunga barnvisor vi har andra körer för det. Visst är de deltagande barn, men vi vill få dem att känna stolthet över att vara med och sjunga på en hög nivå, säger Marie Nanor.

– I den engelska domkyrkotraditionen är gosskörerna viktiga för att sjunga avancerad liturgisk musik och det är populärt att sjunga i gosskör, säger George Chittenden.

Är det då unga supersångare som söks?

- Nej, menar både Marie och George. Man kommer att ha provsjungningar under våren 2019 och det man främst vill ta reda på är om pojkarna är intresserade och entusiastiska samt har en röst som fungerar att utveckla i kören.

-Provsjungningarna är inget man behöver vara nervös för. Vi vill testa att man kan sjunga, att man har något slags ton, men vi kommer inte att vara jätterigorösa. Det handlar om att kunna utvecklas, säger George.

Helsingborgs gosskör kommer att starta repetitionerna i augusti 2019. Datum för provsjungningar är 26 mars, 23 april och 28 maj 2019.

För anmälan kontakta info@helsingborgsgosskor.se