Foto: Vangelis Kollias

Musikvecka 19:07

12-16 juni 2019 är det Musikvecka 19:07 i S:ta Maria kyrka och Den Gode Herdens kyrka. Det blir opera, jazz, latinsk hetta och mycket mer.

Katja Lytting & Helsingborgs Vokalensemble 12/6

Onsdag 12 juni, 19:07, S:ta Maria kyrka. Katja Lytting, mezzosopran, är född och uppvuxen i Helsingborg. Efter sångstudier i Sverige flyttade hon till Italien och tog sin operaexamen vid musikkonservatoriet i Bologna. Hon har sjungit huvudpartierna i operor av bl.a. Donizetti, Verdi, Mascagni och Wagner i hela världen. Katja kommer att framföra italienska sånger och romanser samt Habanera ur Carmen av Bizet. Tillsammans med Helsingborgs Vokalensemble får vi också lyssna till Panis Angelicus av César Franck och Mozarts Laudate Dominum.

Latinsk hetta med Streuli och Wounsch 13/6

Torsdag 13 juni, 19:07, Den Gode Herdens kyrka, Blåkullagatan 7. Ta lika delar klassisk gitarr och berörande sång, tillsätt generöst med inlevelse, helst på spanska. Krydda upp med ett par nypor passion och låt det puttra med en rejäl näve glädje. Ungefär så skulle ett recept på det som duo Streuli & Wounsch bjuder på kunna låta. Bakom namnen döljer sig den helsingborgsbaserade sångerskan Sanja Streuli och den höganäsbördige gitarristen Klas Wounsch. Förutom med ett bejublat framträdande på Helsingborgs stadsteaters foajéscen har Sanja och Klas gjort avtryck med sina inspelningar på såväl Youtube som Soundcloud.

Björn Ingelstam Quartet 14/6

Fredag 14 juni, 19:07, S:ta Maria kyrka. Helsingborgssonen Björn Ingelstam har de senaste åren spridit sin musik över hela världen med bas i New York och Paris. Kvartetten har spelat samman i snart 10 år sedan medlemmarna möttes i Köpenhamn och de har ett samspel och sound som är ovanligt i dagens musikklimat. Det är en stor stilbredd i gruppen men förkärleken för starka melodier och grooves figurerar genomgående. Missa inte en jazzkonsert i internationell toppklass.

Musik som berör 15/6

Lördag 15 juni, 19:07, Den Gode Herdens kyrka, Blåkullagatan 7. Musiken vid kvällens konsert är en samling sånger, som sträcker sig från visor till pop och jazz som svänger. Cecilia Lindh har jobbat med olika artister under åren, både som dansare och sångerska. Hennes scen var under många år i Stockholm, där hon sjöng både på krogen och i kyrkan. Hon har varit solist i olika konstellationer, både i storband samt sedan 15 år i duo med Anders Ehrenstråle. Anders är en solist och ackompanjatör med ett fantastiskt gitarrspel och han arrangerar också alla låtarna som duon framför tillsammans.

The Jazzcats 16/6

Söndag 16 juni, 19:07, S:ta Maria kyrka. The Jazzcats spelar instrumental swing från 30/40-talen med några inslag av vokala klassiker som spelats in av, bland andra, Nat King Cole och Frank Sinatra. Kärnan i uttrycket består av ren och skär spelglädje blandat med lyriska och färgstarka arrangemang. The Jazzcats låter som ett storband fast i ett litet format och personligare - alla röster hörs och når ut. Några av Sveriges främsta unga jazzmusiker har samlats i ett och samma band och för vidare den traditionella jazzen!