Leka kyrka i liten storlek

Kyrkbänkar, altare, orgel, dopfunt och mycket mer som hör en kyrka till finns i ett rum på andra våningen i Solfångaren i Maria Park. Här är dock allt i miniformat. 27 februari invigs lekkyrkan, men barn leker redan både bröllop och begravning här.

Två kvinnor ses mitt i ett rum som är inrett som en kyrka för barn. I bakgrunden ses altare, altartavla, dopfunt, ljusbärare med mera.
Marie Andresen och Marie Nyberg i lekkyrkan på Solfångaren i Maria Park. Foto: Josefine Sjöqvist

Hej Marie Nyberg och Marie Andresen som jobbar i Maria församling. Vad är en lekkyrka för något?

-Det är en kyrka som är anpassad för barn där man kan leka, men det handlar inte bara om att leka fritt. Vi leker gudstjänst i olika former, berättar Marie Andresen.

-En annan viktig sak är att man i lekkyrkan kan bearbeta sådant som händer i livet. Kanske ska familjen gå på en begravning? Då kan det gå lättare om man fått vara här och leka begravning först, lägger Marie Nyberg till.

På vilket sätt är allt anpassat för barn?

Allt är i mindre storlek. Vi har en liten kista där man kan leka begravning med en nalle. Vi har en docka som man kan döpa. Dessutom har vi kläder som passar barn, både prästkläder och klänningar och kavajer till bröllop, säger Marie Nyberg.

Vem är lekkyrkan till för?

-Än så länge är det barnen i våra verksamheter som leker här, men vi vill gärna rikta oss ut mot skolor och förskolor också på olika sätt. Kanske att man kommer hit i mindre grupper eller att vi tar med oss delar av materialet och möter en skolklass i en större kyrka, säger Marie Nyberg.

Vad är populärast att leka?

-Bröllop och när barnen har lekt bröllop vill de gärna fortsätta med begravning, säger Marie Andresen.

josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se

Här kan du titta in i lekkyrkan