Kristian Lillö ny kyrkoherde

1 april började Kristian sin tjänst i Helsingborg. Han kommer närmast från ett uppdrag som kyrkoherde i Lundby församling i Göteborg där han arbetat sedan december 2013.

Innan Kristians nuvarande tjänst arbetade han som kyrkoherde i olika församlingar i Lunds stift, och framför allt i ett flertal år i Genarp. Mellan 2007 och 2013 var Kristian kontraktsprost i Torna kontrakt (motsvarande Lunds kommun). Han har också tjänstgjort och bott i Liverpool under en tid.

- Det som jag framförallt lockas av här i Helsingborg är de förutsättningar som sammansättningen av fyra församlingar kan vara för den här staden. Vi kan alla bidra till varandra och till stadens liv. Storleken gör att kyrkan kan vara en god samhällsaktör och bidra till att vardagen för helsingborgaren är meningsfull, säger Kristian.

Kristian har lång erfarenhet av både föreningsliv och ideellt arbete och lyfter fram betydelsen av det engagemang och den glädje som blir när människor gör saker tillsammans.

- Erfarenheter och lärdomar från olika delar av samhället är något jag alltid har haft och har med mig i mitt uppdrag som präst. Mina år i hamnstäderna Liverpool, Göteborg, och nu också Helsingborg, har gett mig viktiga erfarenheter av städer med mycket rörelse och människor från många olika håll.

Kyrkorådet har i Kristian Lillö funnit den person som ska leda Helsingborgs pastorat in i framtiden utifrån de utmaningar som finns i dagens samhälle. Det är viktigt att behålla kyrkans kärnbudskap och uppdrag samtidigt som man följer med i den utveckling som finns, till exempel inom digitalisering och kommunikation.

- De möjligheter som Kristian ser att bygga broar tillsammans, både inom pastoratet och med staden och övriga samhället är viktiga för oss. Vi vill vara nära och ha låga trösklar så att alla kan ta steget in i kyrkan, säger Aina Modig Lindell, ordförande i kyrkorådet.

Kristian börjar sin tjänst här den 1 april 2018. Från den 15 april är han vikarierande kyrkoherde tills nuvarande kyrkoherde Gudrun Erlanson formellt avslutar sin tjänst i september 2018.

Här finns Kristians blogg: https://blogg.svenskakyrkan.se/prostenlillos/