flygbild på den gode herdens kyrka
Foto: Ulf Gustafsson

I Den Gode Herdens kyrka ska ingenting fattas

Mitt i Drottninghögs centrum med Drottninghögsskolan som närmsta granne ligger Den Gode Herdens kyrka.

Inför att kyrkan skulle byggas utlystes en arki-tekttävling som paret Lars och Kerstin Holmér vann. Kyrkan invigdes den 14 oktober 1984.

Kyrkan är ljus och luftig och taket finns en målning med bl himmel, vita moln och en regnbå-ge. Byggnaden slingrar sig sedan vidare till ett stort luftigt kyrktorg, samlingssalar och konferensrum, och kreativa lokaler för barn- och ungdomsgrupper.

Tittar man på kyrkan uppifrån ser den nästan ut som ett stort S. Innan nuvarande kyrka fungerade som stadsdelskyr-ka på Drottninghög. När planerna för en ny kyrka togs i bruk mon-terades träkyrkan ner och såldes. Åtta långtradare tog den sen från Helsingborg i Skåne till nordligas-te Lappland och Övre Sopporo. Där fungerar den än idag som kyrka, och namnet Den Gode Herdens kyrka har följt med dit också.

Och varifrån kommer då nam-net ”Den Gode Herdens kyrka”?

I ett gammalt församlingsblad berättar den tidigare kyrkoherden för Filborna församling, Staffa Örneskans, om att namnet egent-ligen kom av en hälsning från en kyrkvaktmästare på Berga kapell. Vaktmästaren hette Josef och hade ett händelserikt liv bakom sig som missionär, präst och också föreståndare på det soldathem som Berga kapell tidigare var.

Vid varje besök i kapellet hälsades den nya prästen välkommen med orden från Psaltaren 23 ”Herren är min herde, mig skall inget fattas. Glöm aldrig att detta är den Gode Herdens kapell, kyrka och församling”. De orden tog Staffan till sig och tän te att om de bygger en ny kyrka någon gång så ska den kyrkan heta Den Gode Herdens kyrka. När det var dags att bygga den nya kyrkan presen-terade Staffan si t namnförslag, men fick responsen Att så kan väl inte en kyrka heta”. Men sen när de skulle beställa kyrkklockor från Bergholtz klockgjuteri ville de veta till vilken kyrka klockorna skulle. Staffan varade: - Till Den Gode Herdens kyrka och på så vis kom namnet på pränt, och när godkännandet av köpet klubba-des, gick namnet per automatik också igenom. Budskapet om den gode herden har både innan dess och framöver fått prägla det goda arbetet i Filborna församling och på Drottninghög.