Foto: Linda Gustafsson

Helsingborgs körfestival

Mellan den 9-13 maj anordnas Helsingborgs körfestival i vår stad. Några av konserterna kan du lyssna på i S:ta Maria kyrka.

För de konserter som har fritt inträde har du istället en möjlighet att ge en gåva till vårt projekt i Hutano för föräldralösa barn och unga. Hela programmet för Helsingborgs körfestival hittar du här:

Utanför Mariakyrkan

Friendship Concert S:ta Maria kyrka 10 maj kl. 13:30.

Under denna extra ordinära konsert som heter ”Friendship Concert” kommer flera av de svenska och internationella körerna framföra musik från sina hemländer och hemstäder. Syftet är att få träffa andra körer och få en inblick i den rika mångfald som körmusiken ger oss i ett internationellt perspektiv. Fritt inträde. Insamling till Hutano.

Voces8, fotograf: Andy Staples

VOCES8 – Choral Tapestry, S:ta Maria kyrka, 10 maj kl. 18:00.

Brittiska VOCES8 är stolta över att inspirera människor genom musik och dela glädjen av att sjunga! Gruppen turnerar i hela Europa, Nordamerika, och Asien och i denna konsert framför gruppen en speciell repertoar av sakral musik. Inträde: 150 kronor, kördeltagare 100 kronor.

Tävling kategori S, sakral körmusik S:ta Maria kyrka 11/5 kl. 18:30

Tävlingskategorin S i sakral körmusik a cappella, är för körer med fokus på den sakrala musiken. Musiken som framförs har körerna själva valt. Fritt inträde. Insamling till Hutano.

Sex flickor i närbild som bär vatten på huvudet.

Hutano, en by där barn får en framtid

Sedan flera år ansvarar Maria församling i Svenska kyrkan Helsingborg för uppehälle, skolgång och mediciner åt ett antal föräldralösa barn i hälsobyn Hutano i Zimbabwe. Här kan du läsa mer om detta hjälpprojekt.