Den föreställer en tronande Jungfru Maria sittande på en låg bänk med en rundad, profilerad övre kant. På hennes vänstra arm och vänster knä, sitter Jesusbarnet upprätt,
vänd lite åt höger med blicken lite drömskt mot fjärran. Jungfru Maria bär en dräkt som
ursprungligen var målad med starka färger i rött, blått och guld.
Hennes hår var en gång i tiden mörkt. Det finns något gåtfullt i hennes blick, lite drömmande och frånvarande. Kan vi skönja ett litet försiktigt, hemlighetsfullt leende
över hennes läppar?
I MADONNANS HJÄSSA kan man se spår efter fästen till en krona. Madonnans högra hand samt barnets högra arm och halva vänstra underarm saknas. Enligt underhållsplanen för Raus kyrka, upprättad av Wikerstål Arkitekter, hade nederdelen av Jesusbarnet
ursprungligen en hellång klädnad som senare formats om till två ben. Enligt de nedan nämnda källorna saknas en del av skulpturens underdel.
Madonnabilden förvarades under en tid vid Lunds universitets Historiska Museum, men
återlämnades till Raus kyrka i Helsingborg. Förutom madonnabilden finns det flera andra intressanta inventarier i Raus kyrka, bland annat ett triumfkrucifix från 1400-talet och glasmålningar av Hugo Gehlin från 1900-talet.
MARIABILDER, BILDER AV Maria med Jesusbarnet, är kända i den kristna konsten sedan 400-talets början. Under medeltiden fanns det en stark helgonkult i Sverige och bilder av Jungfru Maria med Jesusbarnet är vanliga på kalkstensmålningar, altarskåp och som skulpturer i de tidiga kristna kyrkorna De framställer alltid både Maria och Jesusbarnet som mor och barn, och ger uttryck för inkarnationens hemlighet, att Gud enligt denna lära blivit född till världen av en jordisk mor.