Gustav Adolfs kyrka - historik

När Helsingborg växte söderut i slutet på 1800-talet och Nytorget (numera Gustav Adolfs torg) anlades behövdes också en ny kyrka. Gustav Adolfs kyrka invigdes 1897.

Innan de första tegelstenarna murades fanns det en period planer på att bygga kyrkan längre söderut, vid nuvarande Furutorpsplatsen. Men så småningom valde man att trots allt placera den enligt urpsungsförslaget, på Nytorget, som bytte namn till Gustav Adolfs torg 1909.

Kyrkan invigdes 1897 av biskopen i Lunds stift, Wilhelm Flensburg. När det blev klart att den skulle byggas utlystes en arkitekttävling. Vinnaren Gustaf Hermansson har ritat flera kyrkor, bland andra Asmundstorps kyrka samt Oscarskyrkan i Stockholm.

Flera stora ombyggnader

Dagens kyrka är ganska annorlunda än den som stod färdig 1897.Då fanns kalkmålningar på väggarna samt målningar på evangelisterna i taket. I korsarmarna fanns läktare klädda i puts, kyrkan hade en predikstol, mörkare inredning och troligtvis ingen altartavla.

1930-talet

På 1930-talet kom den första stora förändringen. Man målade över tak- och väggmålningarna, bytte ut altaret och tillförde en altartavla.

1960-talet

Nästa ombyggnad ägde rum 30 år senare och då valde man att göra om nästan hela inredningen. Läktarna revs. Altartavlan togs ner och, på dess plats, hängdes ett stort kors i kristall från Orrefors. Altaret byttes ut, liksom dopfunt, predikstol, golv och bänkar. 1966 kom också en ny orgel och orgelläktare på plats.

1992 och 2012

I början på 1990-talet tog man bort predikstolen från 60-talet. Numera hålls predikan med prästen stående på golvet framför församlingen. Vid denna renovering försökte man också ta fram kalkmålningarna från den ursprungliga inredningen, men de var i för dåligt skick. En annan förändring från 60-talet som man ville återställa var läktarna i korsarmarna. Nya i trä byggdes under renoveringen på 90-talet.

20 år senare byggdes kortrappan om och fick ramper på vardera sidan, vilket gör det lättare att komma upp i koret med rullstol. Dessutom byggdes två mindre rum under orgelläktaren. Det ena är ett samtalsrum. Det andra är köket till Café Andrum som har öppet varje vardag i kyrkan.

2014 och 2015

Kyrkan har alltså genomgått många inre ombyggnationer och renoveringar. Kyrkans yttre har varit i stort sett oförändrat genom åren. 2014-2015 gjordes en helrenovering av fasaden. Trasiga tegelstenar byttes ut, liksom alla fogar.