Foto: Marie Renaux/LWF

Föredrag med biskop Munib Younan 25/3

På temat "Tillsammans för rättvisa och fred - texter om ekumenisk och interreligiös samverkan" håller biskop emeritus Munib Younan föredrag på Svenska kyrkan Söder måndagen 25 mars kl 18.

Biskop emeritus Munib Younan tjänstgjorde i 20 år som biskop för Evangelisk-lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet. Mellan 1990 och 2017 var han engagerad i Lutherska världsförbundet på olika sätt, de sista sju åren som dess president. Munib Younan har också varit mycket aktiv när det gäller kvinnors möjligheter att bli präster i evangeliska kyrkor i Mellanöstern samt i interreligiös dialog i Israel och Palestina.

I sambandet med föredraget 25 mars blir det också information om Svenska teologiska institutet i Jerusalem, Svenska kyrkans internationella arbete och Svenska kyrkans fastekampanj.

Det blir fika och efter föreläsningen finns biskop Munib Younans bok som gåva.

Föredraget hålls på engelska och tolkas till svenska.

Måndag 25 mars, kl 18, Svenska kyrkan Söder, Södergatan 39.