Rött tegeltak, en solcellsanläggning täcker nästan hela taket, blå himmel med moln i bakgrunden.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Eldrivna verktyg och solceller

För att kunna ladda eldrivna verktyg har Kyrkogårdsförvaltningen vid Svenska kyrkan Helsingborg egna solcellsanläggningar.

Kyrkogårdsförvaltningen byter efterhand ut de verktyg som används vid skötseln av begravningsplatserna till eldrivna verktyg. Det handlar framför allt om handverktyg som häcksaxar och lövblåsar samt mindre fordon som golfbilar och truckar.

Av kyrkogårdsförvaltningens 73 åkbara fordon är 57 procent fossilfria i dagsläget.

Eftersom det går åt mer el för att ladda de eldrivna verktygen har kyrkogårdsförvaltningen installerat solcellsanläggningar på två av kyrkogårdsdistrikten för att bidra till elförsörjningen.

Den första anläggningen sattes upp på ekonomibyggnaden vid Raus kyrka och togs i bruk 2017. Den andra anläggningen finns på ekonomibyggnaden vid Pålsjö kyrkogård och har varit igång sedan 2020.