Designade gravplatser på Nya kyrkogården

I maj avgjordes en tävling där studenter från Alnarp fick designa återlämnade gravplatser på Nya kyrkogården i Helsingborg. De tre finalbidragen är iordningsställda och kommer finnas kvar som inspiration.

- Vi vill att människor ska kunna se olika sätt att smycka en gravplats. Det måste inte vara traditionellt, med exempelvis en rabatt längst fram. Dessa ser annorlunda ut och tanken är att de ska fungera som inspiration, säger Marianne Blomberg, landsskapsingenjör på kyrkogårdsförvaltningen i Helsingborg.

Det var i samband med att Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund (SKKF) hade rikskonferens i Helsingborg i maj 2016 som tävlingen hölls. 15 designförslag lämnades in från studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp, tre finalister valdes ut och förslaget "Evig" vann förstapriset.

En karta över en del av Nya kyrkogården.
Ungefär vid den röda markeringen finns de designade gravplatserna på Nya kyrkogården.

För Helsingborgs Dagblad berättar Ulrika Larsson och Johanna Spjuth, som står bakom utformningen av vinnarbidraget, att det känns viktigt att gravplatsen är ett ställe där man kan känna sig trygg och få möjlighet att sörja.

Också Ronny Holm, organisationschef på SKKF, poängterar att återlämnade gravplatser med ny design kan bli en inspiration vid val av gravplats.
- En återlämnad gravplats behöver inte bara bestå av grus. Här handlar det mycket om växtlighet. Kan man få fram detta så vill folk kanske i större utsträckning ta över en återlämnad gravplats istället för att man utvidgar kyrkogårdarna, säger han.

josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se