Aktuell information angående Corona

Den pågående pandemin gör att Svenska kyrkan Helsingborg, liksom samhället i övrigt, får göra förändringar i sin verksamhet. Vi har därför beslutat att ställa in all verksamhet förutom gudstjänster/andakter och bröllop, begravning och dop. Här finns mer information.

Kontakt

Samtliga våra expeditioner håller stängt för besök på grund av risk för smittspridning. Känner du dig orolig och behöver prata med någon om det. Du kan nå en präst eller diakon under dagtid på telefon  042-18 90 00.

Mellan kl. 17-06 kan du nå jourhavande präst via telefon 112.

Maxantal per sammankomst

Den 20 november fattade regeringen beslut om max 8 personer per offentlig sammankomst med undantaget max 20 personer för begravning, oavsett trosinriktning. Beslutet gäller från den 24 november och fram till åtminstone 31 januari 2021. Nytt beslut kommer inför februari och framåt.

Sedan beslut mellan polismyndighet och biskoparna den 24 november räknas inte tjänstgörande personal på gudstjänster, dop, bröllop och begravningar in i antalet.

Från och med den 24 november är samtlig verksamhet inställd i Svenska kyrkan Helsingborg förutom bröllop, begravning och dop, enligt ovanstående beslut.

Se vårt kalendarium för vad som gäller. Och glöm inte att du kan ta del av digitala andakter här på vår webbplats. Med önskan om frid i oroliga tider.

Livesändning och digitala andakter

Här finns sändningar från Svenska kyrkan Helsingborg

Öppna kyrkor

Våra kyrkor är öppna som vanligt för dig som vill tända ett ljus eller få en stund stillhet eller bön.  Välkommen in. Här hittar du öppettider.

Inställning och omställning

Svenska kyrkan Helsingborg följer utvecklingen kring corona-viruset och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Här hittar du information från Folkhälsomyndigheten

Här hittar du information från Krisinformation.se

Expeditionerna stänger

Från 13 mars är alla expeditioner på kyrkogårdsförvaltningarna stängda. Från 16 mars är samtliga expeditioner i Svenska kyrkan Helsingborg stängda. Detta är för att begränsa fysiska kontakter mellan människor och hindra smittspridning. Vi finns tillgängliga på telefon och mejl under våra vanliga öppettider.
Församlingsverksamhetens öppettider hittar du här.
Kyrkogårdsförvaltningens öppettider hittar du här.
Kontaktuppgifter till församlingsverksamheten hittar du här.
Kontaktuppgifter till kyrkogårdsförvaltningen hittar du här.

Vi har nästan alltid öppet

Slå en signal, skicka ett mail, hör av er till varandra och till min personal. Så hittar vi säkert också lösningar på praktiska problem som kan uppkomma. Och vi kan dela bra tips med varandra, och tröst när så behövs. Så att vi alla, när allt det här är över kan säga: Tillsammans höll vi nästan alltid öppet!

En rikt utsmyckad altaruppsats. Framför denna ses altarbordet med ett vitt antependium.

Webbsända gudstjänster och annat digitalt material från kyrkan

Här hittar du våra webbsända gudstjänster och andakter. Här finns också länkar till SVT:s gudstjänster med mera.