Magdalenasalen i Kyrkcentrum

Magdalenakyrkan & Kyrkcentrum

Västerhagsvägen 15, Bålsta

Här ligger Magdalenakyrkan Kyrkcentrum

I Magdalenakyrkan firas gudstjänst flera gånger i veckan. Här kan man ha dop, vigsel/bröllop, välsignelse och begravning. Och på Kyrktorget, i anslutning till Kyrksalen kan man ha dopkalas, mottagning eller minnesstund. Vill du fråga eller boka se kontaktuppgifter till Marianne Toikkanen här nedanför.

I Magdalenakyrkan firar vi andakter och gudstjänstervarje vecka:

Tisdagar
13.00 Gudstjänst på finska (jämna veckor)
18.00 Tisdagar: Kvällsmässa
Onsdagar
08.30 Morgonmässa
Torsdagar
18.00 Kvällsmässa
Söndagar
12.00 Högmässa
Kolla kalendern på startsidan för exakta tider och datum. Det varierar lite beroende på årstid.

Med sina stora fönster mot himlen är ljuset ibland magiskt. Utanför står träden och man kan följa årets växlingar. Du kan få syn på en ekorre hoppande på grenarna.

Tänd gärna ljus och om du vill. Du kan skriva ner en bön och lägga i böneskålen. Bönerna tas om hand av en diakon och skålen töms regelbundet.

1 september 1985 stod Kyrkcentrum klart

Fyra arkitektfirmor lämnade in förslag och det vinnande förslaget kom från Arosgruppen i Uppsala med Jan-Ove Fågelberg som huvudarkitekt.

namnet BYTTES till magdalenakyrkan

Efter ett beslut i kyrkorådet, den 17 september 2018, bytte byggnaden på Västerhagsvägen 15 i Bålsta namn till Magdalenakyrkan, första söndagen i advent 2018. Efter ett beslut i Kyrkofullmäktige den 16 januari 2020 togs namnet Kyrkcentrum tillbaka för Håbo pastorats förvaltnings- och verksamhetsbyggnad. Magdalenakyrkan är dock fortfarande namnet på kyrksalen som är belägen inne i Kyrkcentrum.

Altartavlan "kristus är livets träd"

Tavlan målades av konstnären Olof Hellström från Uppsala.

klockstapeln

Klockorna i klockstapeln gjöts av Bergholtz gjuteri i Sigtuna. Pax (lilla klockan) och Gloria (stora klockan) med inskriptionen...

Gammal bygd i förändring står, klocka ring in det som evigt består

Orgeln i Magdalenakyrkan Kyrkcentrum

Byggd 1986-87, av Walther Thür.

max antal personer i magdalenakyrkan

I Magdalenakyrkan får det max vara 150 personer samtidigt.

Marianne Toikkanen

Håbo pastorat

Assistent

Mer om Marianne Toikkanen