Gudstjänst - en stund i kyrkan!

Välkommen precis som du är. Ung, gammal, van eller ovan gudstjänstfirare. Kanske är det första gången, tveka inte och fråga om du undrar något!

I kalendern ovan finns alla våra andakter/gudstjänster inbokade. Där ser du tid, plats, vem som håller i gudstjänsten m.m.

Vi annonserar också våra gudstjänster på Facebook och i papperstidningen BålstaDirekt, en gratis-tidning som kommer ut till alla hushåll varje vecka i Håbo kommun med omnejd.
www.facebook.com/kyrkanihabo

Ladda gärna ner gratis-appen Kyrkguiden. Där finns all information om vad som händer i våra kyrkor. Ladda ner och sök på Håbo.

gudstjänsten är ett unikt tillälle

1. Att bli sedd och älskad för den du är.
  2. I lugn och ro få reflektera över veckan som varit.
  3. Stänga av mobiltelefonen, läsplattan, njuta av lugnet och slappna av.
  4. Tända ett ljus och be en bön för dig eller någon du tänker på.
  5. Lyssna på vacker musik och sjunga tillsammans.
  6. Fylla på energi för att orka med veckan som kommer.

Vad gör vi i gudstjänsten? vad betyder det?

KYRKKLOCKORNA hälsar dig välkommen.

VI STÅR UPP för att hedra och lova Gud.

TÄNDA LJUS är som en ordlös bön.

PSALMERNA anknyter till söndagens tema, det är en bön eller ett sätt att visa glädje.

BEREDELSEORDEN inspirerar och ger oss möjlighet att börja om. Den förbereder oss för syndabekännelsen.

SYNDABEKÄNNELSEN handlar om att lägga fram det som är tungt i ditt liv.

FÖRLÅTELSE Det blir lättare när man kan släppa det som är tungt och slippa älta saker och ting.

PRÄSTEN kan liknas vid en programledare. När prästen vänder sig till altaret vidarebefordras församlingens ord till Gud.

BIBELTEXTERNA anknyter till söndagens tema.

PREDIKAN är prästens tankar om vad texterna betyder för oss idag.

TROSBEKÄNNELSEN läser vi tillsammans. Det är en sammanfattning av kristen tro. Trosbekännelsen här

MÄSSA/NATTVARD Samma måltid som på Jesu tid. Vi delar bröd och druvjuice eller vin tillsammans med både levande och döda. Vill du deltaga i mässan men inte ta emot bröd och vin, lägg höger hand på din vänstra axel så får du en välsignelse. Om nattvard

BÖNEN VÅR FADER är den bön Jesus lärde sina lärjungar. Bönen Vår FaderOm bön

VÄLSIGNELSEN är Guds önskan att det ska gå bra för dig. Ett löfte om att Gud alltid finns vid din sida.

Vi möter Gud tillsammans i gudstjänstgemenskapen

Vi befinner oss i olika skeden i vår tro,  och växer på olika sätt, och vi behöver varandra för att förstå och inspireras. Vi får sjunga, lyssna, läsa trosbekännelsen och be tillsammans.

Vi sjunger, ber och reflekterar över Bibeln

En gudstjänst kan gå till på många olika sätt, men vi sjunger ofta psalmer, läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder för oss här och nu, i en predikan eller reflektion, och ber. Ibland firar vi också nattvard.

Vi lotsas genom ritualerna

Vi kan förstås känna oss mer eller mindre bekväma med ordningen i en gudstjänst. Hör du till dem som känner en vila i ritualerna – i att läsa eller be tillsammans, stå upp och sitta ner vid olika tillfällen? Eller gör det dig obekväm?

Det finns många sorters gudstjänster, en del passar den traditionella, andra passar den som söker andra uttryckssätt.

För kyrkan är söndagen veckans första dag

Söndagen är den stora gudstjänstdagen. Den ses i kyrkan som den första dagen på veckan, eftersom det var på skapelsens första dag som Gud gjorde mörker till ljus.

Det var också på en söndag, påskdagen, som Jesus uppstod från döden.

Förhoppningen är att söndagens gudstjänst ska ge besökarna ny energi för att orka med den stundande veckan med allt vad den innehåller.

Ladda ner kyrk-appen "kyrkguiden" gratis

Med Svenska kyrkans mobilapp Kyrkguiden kan du hitta till oss med hjälp av din smarttelefon. Du kan se vad som händer i kyrkan och planera vilka gudstjänster och konserter du vill gå på. I appen finns mycket annat spännande. Finns för både Iphone och Android-telefoner.

Gör så här!

1. Ladda ner. 2. Sök på Håbo. 3. Klicka på din favoritkyrka. 4. Klicka på hjärtat på bilden, uppe i högra hörnet. -Den läggs i dina favoriter som du hittar under streckmenyn. Lycka till!