Håbo pastorat

Prata med oss

Kontakt

Håbo pastorat Besöksadress: Västerhagsv 15, 74624 BÅLSTA Postadress: BOX 194, 74624 BÅLSTA Telefon: +46(171)468020 E-post till Håbo pastorat

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Gudstjänst -en stund i kyrkan!

Välkommen precis som du är. Ung, gammal, van eller ovan gudstjänstfirare. Kanske är det första gången, tveka inte och fråga om du undrar något!


I kalendern ovan finns alla våra andakter/gudstjänster inbokade. Där ser du tid, plats, vem som håller i gudstjänsten m.m.

Vi annonserar också våra gudstjänster på Facebook och i papperstidningen Bålstabladet, en gratis-tidning som kommer ut till alla hushåll varje vecka i Håbo kommun med omnejd.
www.facebook.com/kyrkanihabo

Ladda gärna ner gratis-appen Kyrkguide. Där finns all information om vad som händer i våra kyrkor. Ladda ner och sök på Håbo.

gudstjänsten är ett unikt tillälle

  1. Att bli sedd och älskad för den du är.
  2. I lugn och ro få reflektera över veckan som varit.
  3. Stänga av mobiltelefonen, läsplattan, njuta av lugnet och slappna av.
  4. Tända ett ljus och be en bön för dig eller någon du tänker på.
  5. Lyssna på vacker musik och sjunga tillsammans.
  6. Fylla på energi för att orka med veckan som kommer.

Vad gör vi i gudstjänsten? vad betyder det?

KYRKKLOCKORNA hälsar dig välkommen.

VI STÅR UPP för att hedra och lova Gud.

TÄNDA LJUS är som en ordlös bön.

PSALMERNA anknyter till söndagens tema, det är en bön eller ett sätt att visa glädje.

BEREDELSEORDEN inspirerar och ger oss möjlighet att börja om. Den förbereder oss för syndabekännelsen.

SYNDABEKÄNNELSEN handlar om att lägga fram det som är tungt i ditt liv.

FÖRLÅTELSE Det blir lättare när man kan släppa det som är tungt och slippa älta saker och ting.

PRÄSTEN kan liknas vid en programledare. När prästen vänder sig till altaret vidarebefordras församlingens ord till Gud.

BIBELTEXTERNA anknyter till söndagens tema.

PREDIKAN är prästens tankar om vad texterna betyder för oss idag.

TROSBEKÄNNELSEN läser vi tillsammans. Det är en sammanfattning av kristen tro. Trosbekännelsen här

MÄSSA/NATTVARD Samma måltid som på Jesu tid. Vi delar bröd och druvjuice eller vin tillsammans med både levande och döda. Vill du deltaga i mässan men inte ta emot bröd och vin, lägg höger hand på din vänstra axel så får du en välsignelse. Om nattvard

BÖNEN VÅR FADER är den bön Jesus lärde sina lärjungar. Bönen Vår Fader Om bön

VÄLSIGNELSEN är Guds önskan att det ska gå bra för dig. Ett löfte om att Gud alltid finns vid din sida.

Vi möter Gud tillsammans i gudstjänstgemenskapen

Vi befinner oss i olika skeden i vår tro,  och växer på olika sätt, och vi behöver varandra för att förstå och inspireras. Vi får sjunga, lyssna, läsa trosbekännelsen och be tillsammans.

Vi sjunger, ber och reflekterar över Bibeln

En gudstjänst kan gå till på många olika sätt, men vi sjunger ofta psalmer, läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder för oss här och nu, i en predikan eller reflektion, och ber. Ibland firar vi också nattvard.

Vi lotsas genom ritualerna

Vi kan förstås känna oss mer eller mindre bekväma med ordningen i en gudstjänst. Hör du till dem som känner en vila i ritualerna – i att läsa eller be tillsammans, stå upp och sitta ner vid olika tillfällen? Eller gör det dig obekväm?

Det finns många sorters gudstjänster, en del passar den traditionella, andra passar den som söker andra uttryckssätt.

För kyrkan är söndagen veckans första dag

Söndagen är den stora gudstjänstdagen. Den ses i kyrkan som den första dagen på veckan, eftersom det var på skapelsens första dag som Gud gjorde mörker till ljus.

Det var också på en söndag, påskdagen, som Jesus uppstod från döden.

Förhoppningen är att söndagens gudstjänst ska ge besökarna ny energi för att orka med den stundande veckan med allt vad den innehåller.

Ladda ner kyrk-appen "kyrkguiden" gratis

Med Svenska kyrkans mobilapp Kyrkguide kan du hitta till oss med hjälp av din smarttelefon. Du kan se vad som händer i kyrkan och planera vilka gudstjänster och konserter du vill gå på. I appen finns mycket annat spännande. Finns för både Iphone och Android-telefoner.

Gör så här!

  1. Ladda ner. 2. Sök på Håbo. 3. Klicka på din favoritkyrka. 4. Klicka på hjärtat på bilden, uppe i högra hörnet. -Den läggs i dina favoriter som du hittar under hamburgermenyn. Lycka till!

Tredje söndagen i advent

Den tredje adventssöndagen berättar om Johannes döparen. Han som var kusin till Jesus och förberedde folket på att något nytt skulle komma.

Tema

Bana väg för Herren

Liturgisk färg

Violett eller blå

Altardekoration

På altaret ställer vi violetta blommor och vi tänder två ljus.

Bibeltexter

Gammaltestamentlig läsning

Jesaja kapitel 29, vers 17 - 21

Snart, om en liten tid, skall Libanon bli till en trädgård och trädgårdar räknas som skog. Den dagen skall de döva höra när man läser ur bokrullen, och de blindas ögon skall se, fria från dunkel och mörker. De förtryckta skall ständigt glädjas över Herren, de fattigaste jubla över Israels Helige. Ty då är det slut med tyrannerna, borta är de hänsynslösa, utplånade alla som hade ont i sinnet, de som anklagade oskyldiga inför domstolen, snärjde dem som förde rättvisans talan och med lögner fällde den som var utan skuld.

Epistel

Första korinthierbrevet kapitel 4, vers 1 - 5

Vi bör alltså betraktas som Kristi tjänare och som förvaltare av Guds hemligheter. Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig. Men mig är det likgiltigt om ni eller någon mänsklig domstol dömer mig. Inte heller dömer jag mig själv. Mitt samvete är rent, men det betyder inte att jag är frikänd. Den som dömer mig är Herren. Fäll därför ingen dom i förtid, innan Herren kommer. Han skall låta ljus falla över det som ligger dolt i mörkret och avslöja allt som människorna har i sinnet. Och då får var och en sitt beröm från Gud.

Evangelium

Evangeliet enligt Matteus kapitel 11, vers 2 - 11

Johannes fick i sitt fängelse höra om Kristi gärningar, och han skickade några av sina lärjungar för att fråga honom: ”Är du den som skall komma, eller skall vi vänta på någon annan?” Jesus svarade dem: ”Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull.” När de hade gått började Jesus tala till folket om Johannes: ”Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? Nej. Vad gick ni då ut för att se? En man i fina kläder? Men de som bär fina kläder finns i kungapalatsen. Vad gick ni då ut för att se? En profet? Ja, och jag säger er: en som är mer än profet. Det är om honom det står skrivet: 'Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för dig.' Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han.

Psaltaren

Psaltaren kapitel 146, vers 3 - 9

Lita aldrig på mäktiga män, människor som ingen hjälp kan ge. De ger upp andan och blir jord igen, då går deras planer om intet. Lycklig den som har sitt stöd i Jakobs Gud och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud. Han som har gjort himmel och jord och hav och allt vad som finns i dem, han sviker aldrig sina löften. Han ger de förtryckta deras rätt, han ger de svältande bröd. Herren befriar de fångna, Herren öppnar blinda ögon, Herren rätar krökta ryggar, Herren älskar de trogna, Herren ger främlingar skydd, stöder faderlösa och änkor men korsar de ondas planer.