En skål med oblat. På kanten av skålen balanserar en bruten oblat.

Fira nattvard

Det var påsk och Jesus visste att han skulle dödas. På kvällen samlade han sina lärjungar till en sista måltid. I nattvarden minns vi Jesus död och uppståndelse.

Jesus delade bröd och vin med lärjungarna

Vid det tillfället sa Jesus till lärjungarna att lärjungarna skulle fortsätta att träffas för att minnas denna måltid även efter att han själv hade lämnat livet på jorden.

Jesus delade ett bröd som alla fick del av och skickade runt en bägare med vin. Och så jämförde han brödet och vinet med sig själv – hans kropp och blod. Lärjungarna fick del av honom själv.

De första kristna fortsatte att träffas och minnas

Precis som Jesus hade uppmanat dem, fortsatte de första kristna att träffas och äta en måltid till minne av Jesus sista måltid med lärjungarna. Än i dag samlas vi för att minnas den sista måltiden. Det är en högtid och vi kallar den för nattvard.

Nattvarden är ett heligt skeende

Men nattvarden är inte bara en minnesmåltid, utan också ett heligt skeende. I nattvarden tror vi att vi blir indragna i Jesus död och uppståndelse. Gud är närvarande. Gud förlåter oss för det vi har gjort fel. Vi får ett löfte om ett evigt liv och vi får ny kraft.

Så går nattvarden till

Varje gudstjänst som innehåller nattvard innehåller också ett tillfälle för oss att bli förlåtna för allt det som blev fel. Förlåtelsen ger oss möjlighet att gå framåt i livet. Sedan kommer nattvarden, så att vi kan börja vår nystart i gemenskap med Jesus.

När vi kommit fram till nattvarden i gudstjänsten, ber prästen en bön, som innehåller Bibelns text om det som Jesus sa vid sin sista måltid. Bönen handlar om hur Jesus har gett sitt liv för oss, och att vi som kristna tar emot hans liv, varje dag, men på ett särskilt sätt i nattvarden.

När prästen har sagt ”Nu är allt tillrett”, välkomnas alla som deltar i gudstjänsten att komma fram och ta emot bröd och vin.

Ibland knäböjer man framför altaret

Ibland samlas man framme vid altaret, kanske knäböjer man vid altarringen. Andra gånger får man ta emot nattvarden stående.

Det är alltid en präst med, men även frivilliga personer kan vara med och dela ut bröd och vin.

Den som delar ut brödet säger ”Kristi kropp för dig utgiven” till var och en. Den som delar ut vinet säger ”Kristi blod för dig utgjutet.”

Om du inte vill ta emot bröd och vin kan du ändå gå fram

Om du vill gå fram och ta emot välsignelsen, men inte bröd och vin, lägger du din högra hand på din vänstra axel. Det är en signal som prästen förstår.

Välkommen att fira nattvard

Alla döpta är välkomna att delta i nattvarden. Om du inte är döpt kan du bli döpt, det är aldrig för sent.

Manlig präst ler mot gudstjänstbesökare som sitter i kyrkbänkarna.

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Nattvardskärl i silver.

Nattvarden

När vi tar emot brödet och vinet får vi del av Kristi kropp och blod. Så nära kommer Gud oss. Nattvarden är en helig handling, ett rättvisans och hoppets tecken.

En skål med oblater.

Biskopsbrevet Fira nattvard

I biskopsbrevet Fira nattvard kan du läsa om teologiska, ekumeniska och historiska perspektiv på nattvarden. Du får också svar på vanliga, praktiska frågor som till exempel vem som får dela ut nattvard eller vad man ska göra av bröd och vin som blir över efter mässan.