Yttergrans kyrkogård. Håbo pastorat
Foto: Sofi Sandström

Kyrkogårdar

Håbo pastorat ansvarar för fem kyrkogårdar. De ligger vid kyrkorna i Kalmar, Yttergran, Övergran, Häggeby och Skokloster.

På kyrkogården. Vi som arbetar på kyrkogårdarna i Håbo pastorat tar vårt jobb och uppdrag på största allvar. Vi vill möta människor med respekt, värdighet och varsamhet i både glädje och sorg. Och vi vill ge dem som har sina vilorum här en värdig omgivning. Det finns många arbetsguppgifter som skall göras på en kyrkogård och varje årstid har sina utmaningar. En av våra viktigaste uppgifter är att följa en avliden till sitt sista vilorum. Som anhörig eller vän kan Du känna Dig trygg och lugn när Du lämnar den avlidna i våra händer. Våra kyrkogårdar i våra församlingar är rum för både de döda och de levande.

Avtal. Skriva under

Gravskötselavtal

1-årsavtal. Faktureras årligen i förskott. Normalt faktureras ettårsavtalet den 1:a mars. 2-årsavtal. Valfri summa, högst tio tusen kronor, betalas mot faktura. Insatt belopp avräknas årligen med aktuella gravskötselavgifter.

Gravskötselverktyg på kyrkogården

Prislista Gravskötsel

Ladda ned vår prislista här. Vi erbjuder olika alternativ, grundskötsel och fullskötsel inklusive blommor. I prislistan ser du vilka olika sorters blommor som erbjuds.

Olika sätt att begravas på -gravskick

Minneslund, askgravlund. askgravplats eller gravplats. Rätten till en gravplats kallas för gravrätt.

Montering av gravsten på kyrkogården

Gravstensmontering och kontroll

Här hittar du frågor och svar om gravstensmontering och kontroll på Svenska kyrkans nationella hemsida.

Gravstenssäkring 2020

En säkring av gravstenar genomförs på alla fem kyrkogårdar som Håbo pastorat ansvarar för. Det gäller dem vid Häggeby kyrka, Kalmar kyrka, Skoklosters kyrka, Yttergrans kyrka, och Övergrans kyrka.

Naturlig kyrkogård

Kyrkogårdens historia

Det utseende som våra kyrkogårdar och begravningsplatser har idag speglar samhällets syn på död och begravning under flera hundra år. Kyrkogårdarna är öppna kulturarv, för alla att ta del av.