Foto: Pexels Pixabay

Frågor och svar om vigsel

- Kostar det att gifta sig i Svenska kyrkan?
Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan i Sverige.
Pastoratets kyrka, vaktmästare, kantor (musiker), präst och församlingshem är gratis då vigseln sker enligt Svenska kyrkans ordning.

Om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader som exempelvis egen präst eller kantor (som inte arbetar i pastoratet) och andra särskilda önskemål får ni komma överens om dem med prästen under vigselsamtalet och själva stå för eventuella kostnader som önskemålen medför.

- Hindersprövning, vad gäller?
Ni behöver skaffa intyg om hindersprövning från Skatteverket i god tid före er vigsel. (dock inte tidigare än 3 månader före vigseln)

- Hur bokar vi vår vigsel?
Götene pastorats kyrkor är mycket populära vigselkyrkor, därför är det viktigt att vara ute i god tid och boka den kyrka ni vill gifta er i. För bokning kontakta expeditionen i Götene. Kontaktuppgifter finner ni längst ned på sidan.

- Vilka dagar och tider kan vi gifta oss?
Götene pastorat har två vigseltider på lördagar, klockan 11:00 och 15:30.
Det finns även möjlighet att arrangera vigslar på vardagar.

- Upplägget för en vigsel i kyrkan?
I en vigselgudstjänst ingår alltid frågor, löften, ringväxling, förbön, psalmer, bibelläsning och välsignelse. Om ni har önskemål om ytterligare delar kan ni prata med er präst om det under vigselsamtalet.

- Vad är ett vigselsamtal?
Prästen som ska viga er kontaktar er för ett samtal innan vigseln och då går ni igenom vigselgudstjänsten och vad det innebär.

- Musiken - vem väljer och vem spelar?
Musiken väljs i samråd med kantor. Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter. Inspiration finns på Spotify, listan heter För kärlekens skull och administreras av Svenska kyrkan.
Vid in- och utgång är orgeln huvudinstrument.

- Kan vigseln vara på ett annat språk än svenska?
Om svenska inte är det självklara språket för er vigsel, kan ni välja ett annat språk. Men det finns ett inslag i vigseln som kallas ”tillkännagivandet”. Det kan jämställas med när en myndighet eller en domstol fattar ett beslut. Enligt lagen ska sådana beslut alltid uttalas på svenska, även om de kan kompletteras med ett uttalande också på ett annat språk.

- Behöver vi ha vittnen?
Ja, er vigsel måste ha två vittnen.

- Kan vi gifta oss utomlands?
Svenska kyrkan finns på många platser i världen. Kontakta den utlandsförsamling där ni önskar att gifta er. Mer information hittar ni  via svenskakyrkan.se/vigsel/gifta-sig-utomlands

Läs mer om vigsel via svenskakyrkan.se/vigsel