Foto: Johannes Frandsen IKON

Dop

Dopet är en fin tradition som blir ett roligt minne att se tillbaka på. Det finns inga regler för vilken ålder man ska ha vid dopet.

Hur vill du ha dopdagen?

När du börjar planera ett dop är det bra att fundera över hur du vill att dopdagen ska se ut. När och i vilken kyrka ska dopet äga rum? Vilka gäster ska du bjuda? Ska någon av gästerna läsa något i kyrkan? När du börjat få en bild över dina önskemål kring dopet är det dags att välja datum och boka dopet hos oss. Dopet kostar ingenting om det arrangeras i det pastorat du bor i. Präst, kyrkomusiker, vaktmästare och kyrka ingår. Tänk på att vara ute i god tid!

Dopsamtal

Den präst som kommer att ha dopet kontaktar dig före dopet för att gå igenom vad som händer under akten, hur dopet ska utformas och vad det innebär att bli döpt, vara döpt och medlem i Svenska kyrkan.

Annan präst eller kyrkomusiker

Om annan präst eller kyrkomusiker anlitas till dopet än de som tjänstgör hos oss, så ska hen i sin tur kontakta vår kyrkoherde eller kyrkomusiker för att få information inför dopet

Välja fadder

Faddern är en vuxen person som står din familj nära och kommer att ha en särskild relation till den som ska döpas. Personen/personerna som du väljer som fadder ska vara döpt. Om faddrarna inte är döpta, prata med prästen så kan faddrarna istället utses som nära vuxna under dopet.

Välja sånger

Du får gärna ha önskemål om sånger, psalmer och musik under dopet. Kanske
känner du någon som kan sjunga? Lämna ditt önskemål om musik vid samtalet med präst och vid kontakt med kyrkomusiker i god tid innan dopet.

Vill du ha en dopkalas?

Dopet i kyrkan kan fortsätta med ett kalas efteråt tillsammans med familj, släkt och vänner. Visste du att det finns möjlighet att låna ett församlingshem till
dopkalaset? Församlingshemmet har välutrustat kök med porslin och hushållsmaskiner och många sittplatser.
Medlemmar i Svenska kyrkan får låna församlingshemmet kostnadsfritt i samband med dopet.
Om du lånar ett av våra församlingshem för dopkalas kommer du att få en genomgång av lokalen tillsamans med vår församlingsvärdinna. Under genomgången får du även kvittera ut nyckeln till församlingshemmet.

Dopkläder

Du bestämmer själv vilka kläder barnet ska ha på sig när det döps. Man måste inte ha några särskilda kläder men det är en gammal tradition att barnet har en vit dopklänning vid dop. Det vita symboliserar renheten och storleken på dopklänningen att barnet kan växa i tro. Redan i de allra första kristna församlingarna var de döpta klädda i nya vita kläder.

Vi har en mängd dopklänningar i olika storlekar och utföranden som du kan låna kostnadsfritt. (se bilder längre ned på sidan)
Vill du låna dopklänning behöver du boka klänningen i god tid innan och hämta dopklänningen några dagar innan dopet äger rum.

Titta gärna på filmen

”Lillebrors dop i kyrkan” (cirka 1 minut) – själv eller tillsammans med barn i din närhet som är nyfikna på vad som händer när någon döps.

Flyttat?

Om du flyttar eller byter adress från det att du bokat dopet tills det att dopet äger rum, behöver du anmäla den nya adressen till oss!

En kvinna och två små barn står tillsammans med en kvinnlig präst vid en dopfunt.

Dop av äldre barn

Det finns ingen övre åldersgräns för dopet. Så även om olika omständigheter gjort att ditt barn inte döpts de första månaderna, så är det inte för sent.

GDPR: Dop av barn

Så hanterar vi dina personuppgifter när du bokar dop