Foto: Carina Frykman

Har ni en sommarkyrka?

Varje år lyfter vi tillsammans fram våra sommaröppna kyrkor och Svenska kyrkan som besöksmål. Gör just er kyrka synlig på webben och i appen Kyrkguiden .

Under sommaren håller många kyrkor öppet för den som vill upptäcka kulturarvet, gå på gudstjänst eller andakt, konsert, utställning, delta i pilgrimsvandringar eller andra arrangemang. På flera håll ordnas också café i anslutning till kyrkan. Många församlingar har även upptäckt vad det kan betyda för alla som är engagerade på olika sätt i församlingslivet att ha kyrkan öppen under sommaren. Att det kan bidra till att bygga upp församlingsgemenskapen och ge plats för ideella medarbetare engagemang.

Berätta om er sommaröppna kyrka

Den aktiva sommarperioden är oftast juni, juli och augusti. Men det förberedande arbetet börjar långt tidigare. Vi på kansliet i Göteborg vill uppmuntra församlingar och pastorat att informera om sin sommarkyrka eller vägkyrka i följande media:

Kyrkguiden och webben

Genom platsadministrationen är det möjligt att registrera både kyrkor och andra platser och det är möjligt att markera vilka kyrkor som är sommar-, väg-, sevärdhets- eller pilgrimskyrka. Tagga din kyrka med t.ex. sommarkyrka eller pilgrimskyrka i platsadministrationen, så blir den synlig på Svenska kyrkan och Göteborg stifts externwebbar och i appen Kyrkguiden. Lägg också gärna in evenemang som t.ex. musikgudstjänster, konserter, utställningar, vandringar,  sommaraktiviteter för barn och unga  kopplade till er sommarkyrka i Svenska kyrkans gemensamma kalendern, när ni registrerar dem i er egen kalender.

Läs mer här om hur du gör. Kontakta annars den som brukar registrera i kalendern, om du inte brukar göra detta, t.ex.er kommunikationsansvarige.