Stora Åby kyrka.
Foto: Tommy Hwitfeldt

Stora Åby kyrka

som den ser ut idag, tillkom på 1750-talet. Gå en rundtur i kyrkan och lyssna på en guidning nedan

lyssna på en guidning om stora åby kyrka

Klicka på bilden och lyssna till en guidning om Stora Åby kyrka Foto: Ödeshögs församling

Kyrkan, som den ser ut idag, tillkom på 1750-talet. Dåvarande kyrkoherde Fredrik Bagge skänkte 8000 daler kopparmynt, vilket bekostade så gott som hela bygget. Kyrkan har ett tunnvälvt tak.

Invändigt finns en praktfull altartavla, i barockstil, från 1763. Orgelfasaden tillkom 1788. Dopfunt från 1200-talet. Vid ena långväggen finns ett altarskåp, gjort i Lybeck på 1400-talet. en originell klocka tillverkad av Johan Stålknapp, vars släkt tillverkat klockor i generationer. En vacker metallljusstake tillverkad 1983 av Ödeshögssmeden Sven Erixon.