Foto: Magdalena Martin /Ikon

Gudstjänster

Gudstjänster firas i många olika former, både söndagar och vardagar, och är församlingens gemensamma kraftkälla. Gudstjänsten är också grunden för den kristna församlingen.

Närbild på någon som håller ett palmblad.

Gudstjänster söndag 24 mars

Palmsöndagen - Vägen till korset Välkommen att dela gudstjänstens gemenskap med Gud och varandra.

Veta kyrka interiör.

Kalender för församlingarna i pastoratet

Här nedan hittar du kalendern för alla församlingar. Under kalendern finns länkar till respektive församlings egen kalender. Du hittar även kalendern i appen Kyrkguiden som du laddar ner gratis i din mobil.

Fira gudstjänst hemma

För dig som inte kan komma till kyrkan och fira gudstjänst finns andra alternativ som att följa gudstjänter på TV, radio, via webben eller en agenda för att fira gudstjänst hemma i all enkelhet

Osyrat bröd framför en nattvardskalk i keramik

Enskild nattvard

Det finns möjlighet för dig att fira en enskild nattvardsgudstjänst. Kontakta någon av församlingens präster

Två personer sitter i en soffa med ryggen mot kameran. På en TV-skärm, med levande ljus uppställda framför, syns en präst.

Kyrkan på webben

Vi har samlat ett urval länkar till digitala kanaler så att du kan följa vad som händer i församlingar eller se en gudstjänst

En korg fylld med sedlar står på ett bord.

Kollekt

I kyrkans gudstjänster samlas kollekter in till såväl lokala som internationella arbeten

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Bibeln - en bok som berör

Vad har dessa texter med mig att göra, och vem är Gud?

Personer och händelser ur Gamla Testamentet

Gamla testamentets 39 böcker är uppdelade i tre delar. De historiska böckerna, de poetiska böckerna och de profetiska böckerna. Här möter du en liten del av dessa personer och händelser, fler kommer.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Församlingen – kyrkan nära dig

Vill du dela gemenskapen i en församling? Du kan till exempel sjunga i en kör, fira gudstjänst eller låta barnen delta i en verksamhet.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Kalender till Gudstjänster hittar du längst upp till höger på hemsidan En bild med kalenderblad "Vad händer i kyrkan". Finns också i höger bildkant, röd ruta

Se gudstjänster på SVT

Varje söndag kl 10 sänder SVT gudstjänster från olika kyrkor och samfund i landet

Lyssna på gudstjänst på Sveriges radio

Kristna gudstjänster från olika kyrkor och samfund runt om i landet. Även religionsmöten eller samtalsgudstjänster

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Tänd ett ljus, be en bön

Ljusbärarna i våra kyrko är en välbesökt plats. Här finns plats för bön, längtan, sorg och glädje. Här tänds ljus för någon som har det svårt eller har sorg, någon som behöver stöd och hjälp.

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

Swisha kollekten

Kollekten i kyrkan brukar vara en insamling av kontanter, men då många av oss inte har pengar med oss längre finns möjligheten att lämna en gåva med swish

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

En man sitter i bilen med händerna knäppta på ratten.

Sök din tro

I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på kristen tro. För dig som vill göra andliga upptäckter och undrar över livet som kristen.

Någon håller en äldre persons händer.

Tro i handling

I Bibeln finns flera tips till oss människor om hur vi ska leva våra liv. Och trots att Bibeln skrevs för väldigt länge sedan gäller huvudbudskapet fortfarande. Vi ska älska varandra, ta hand om jorden vi bor på och inte göra oss själva eller någon annan illa.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Manlig präst ler mot gudstjänstbesökare som sitter i kyrkbänkarna.

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.