Om Folkungabygdens pastorat

Välkommen, svenska kyrkan i Folkungabygdens pastorat finns här för dig

Vart är Folkungabygdens pastorat på väg? Vad inspirerar oss? Vilka hinder vill vi övervinna? Vilka mål ska leda församlingarnas verksamhet? Här kan du bläddra i Folkungabygdens församlingsinstruktion och läsa om hur vi vill vi vara Jesu Kristi kyrka.

Kort om svenska kyrkan i folkungabygdens pastorat

Pastoratet bildades 2014 och består av sju församlingar Boxholm, Mjölby, Skänninge, Väderstad, Vifolka, Ödeshög och Östra Tollstad. Dessa ligger i kommunerna Boxholm, Mjölby och Ödeshög.

Upptagningsområdet täcker in centralorterna Boxholm, Mjölby, Mantorp, Skänninge och Ödeshög och omfattar drygt 38 000 invånare och cirka 25 000 medlemmar 31 dec 2020.

I varje församling pågår lokal verksamhet för barn och ungdomar, gudstjänster, kyrkliga handlingar (dop, konfirmation, vigsel och begravning) musik- och körverksamhet, diakoni och mötesplatser för olika åldersgrupper.

Pastoratet finns också representerat på anstalten i Skänninge

Begravningsverksamheten

Folkungabygdens pastorat och har ansvaret för begravningsverksamheten och det finns 36 begravningsplatser inom fem områden, Boxholm, Mjölby-Väderstad, Skänninge, Vifolka och Ödeshög. Mer om Kyrkogårdarna i pastoratet finns här.

Anställda och förtroendevalda

Antalet anställda uppgår till cirka 103 årsarbetare (ca 130 personer) och cirka 150 förtroendevalda poster.

Styrning och ledning

Kyrkofullmäktiges ordförande: Kristina Selvin
Kyrkorådets ordförande: Mattias Ståhlberg tel 072 332 02 60
Kyrkoherde: Maria Åkerström 0142-552 03

Kyrkofullmäktige 2022-2025

Arbetarpartiet Socialdemokraterna: 7 mandat
Centerpartiet: 5 mandat
Fria liberaler i Svenska kyrkan: 1 mandat
Frimodig kyrka: 1 mandat
Levande kyrka i tiden i Folkungabygdens pastorat: 2 mandat
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan: 13 mandat
Sverigedemokraterna: 2 mandat
Vänstern i Svenska Kyrkan: 2 mandat
Protokoll från kyrkoråd och kyrkofullmäktige hittar du här

Kyrkoavgift och begravningsavgift

Alla medlemmar i Svenska kyrkan betalar en medlemsavgift som också kallas kyrkoavgift. I Folkungabygdens pastorat är den 1.10 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst plus 0,05 procent till Linköpings stift.
Begravningsavgiften betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och har en inkomst. Sedan 2017 är begravningsavgiften densamma i hela landet: 0,246 procent.

Lokalförsörjningsplanen är antagen

Kyrkofullmäktige har nu antagit pastoratets lokalförsörjningsplan. Detta är nu ett dokument som vi tillsammans ska arbeta utifrån

Handlingsplan för konfirmandarbetet

Konfirmandtiden ska vara en växtplats där det inte handlar om att prestera utan om att leva tillsammans som Guds barn.

Kontakt/personal

Söker du personal, vill boka dop,begravning, lokal, frågor om kyrkogårdar eller annat. Här hittar du alla kontaktuppgifter. Under pandemin har vi begränsade möjligheter att ta emot personliga besök på pastors- och kyrkogårdsexpeditionen.

En visselpipa.

Visselblåsarfunktion för Svenska kyrkan i Folkungabygdens pastorat

Svenska kyrkan strävar efter att upprätthålla en god förvaltningskultur och motverka korruption och andra oegentligheter. Så kallade visselblåsare spelar en central roll för att värna och främja viktiga värden i ett demokratiskt samhälle, såsom öppenhet och transparens.

En man sitter ute i naturen och fotograferar.

Samtycke för för bild, film och ljud

Vi publicerar gärna bild, film och ljudmaterial i våra olika medier och därför behöver vi inhämta samtycke från er

Livsviktigt har upphört

tidningen Livsviktigt har upphört och ersätts av församlingstidningar som kommer i din brevlåda. Tidigare nummer av Livsviktigt finns att läsa här nedan.

En gul och vit sköld med texten GDPR omringad med gula stjärnor på en blå bakgrund

GDPR -Information om personuppgifter

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt sätt i flera hundra år och det kommer vi fortsätta att göra.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Kyrkor

Församlingarnas kyrkor och kyrkogårdar ligger i en rik kulturbygd och här finns ett stort antal kyrkor från olika århundraden och olika stilar.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Du kan bli medlem i Svenska kyrkans gemenskap oavsett vem du är och om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns en plats för dig som har frågor om tro, livet eller tankar om dig själv, men också för dig som vill engagera dig för en bättre värld.