Kyrkor

Församlingarnas kyrkor och kyrkogårdar ligger i en rik kulturbygd och här finns ett stort antal kyrkor från olika århundraden och olika stilar.

Vid flera kyrkor finns  församlingshem som används för körövningar, barn och vuxenverksamhet. Det finns också möjlighet att hyra  församlingshemmen för dopkaffe, minnesstunder och andra tillfällen .
Kyrkogårdarna har många olika gravskick och här finns också gravkapell som ett alternativ till kyrkan vid begravningsceremonin

Bli medlem i Svenska kyrkan

Du kan bli medlem i Svenska kyrkans gemenskap oavsett vem du är och om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns en plats för dig som har frågor om tro, livet eller tankar om dig själv, men också för dig som vill engagera dig för en bättre värld.

Fönster i Ekeby kyrka

Kyrkor Boxholm

Här finns beskrivning av kyrkorna i församlingen, du kan gå en virtuell vandring och få en guidning av kyrkan och dess historia.

Kyrkor Mjölby

Kyrkor Ödeshög

Östra Tollstads kyrka. En vit kyrka med långhus och torn. Blå himmel och gröna träd.

Kyrka Östra Tollstad

Här finns beskrivning av kyrkan och du kan gå en virtuell vandring och få en guidning av kyrkan och dess historia.

Predikstolen i Skeppsås kyrka.

Kyrkor Skänninge

Kyrkor Vifolka

Kyrkor Väderstad

Kyrkorum med upplysta valv, i centrum av bilden ett triumfkrucifix.

Upptäck kulturarvet

Kyrkor och begravningsplatser är fulla av historia och rymmer olika slag av berättelser. Samtidigt är rummen och platserna inte museala utan används än idag, ett levande kulturarv.

Gudstjänster

Gudstjänster firas i många olika former, både söndagar och vardagar, och är församlingens gemensamma kraftkälla. Gudstjänsten är också grunden för den kristna församlingen.

Litet barn i lila keps springer längs altargången i kyrkan mot den öppna kyrkporten.

Här finns din församling

Välkommen till gemenskap, tro och hopp i våra sju församlingar. En levande kyrka dit alla kan komma oavsett var man befinner sig på trons väg

Kyrkorummet under reformationen

Martin Luther ville att människor själva skulle kunna läsa Bibeln och förstå vad prästerna predikade och undervisade om. Här kan du lära dig mer om hur kyrkorummet och gudstjänsten har påverkats av reformationen.

Närbild av kors på grönt tyg.

Det textila kulturarvet

Det textila kulturarvet i svenska kyrkor är unikt. Sverige var länge ett fattigt land och många textilier sparades, även de katolska efter reformationen. Vi har också en kulturminneslag som härstammar från 1500-talet och som hela tiden har krävt vård och underhåll av inventarierna.

Äldre kvinna tänder höga ljus längst fram i kyrkan.

Gemensamt ansvar

Genom att ta ett gemensamt ansvar för fastigheter, kyrkor och ekonomi kan Svenska kyrkan fortsätta sprida kristen tro och arbeta för en bättre värld även när medlemmarna blir färre och de ekonomiska resurserna mindre .

Flexibla kyrkorum

Dop, konfirmation, vigsel och begravning. Men också vanliga gudstjänster, meditation, öppen förskola, seniorträffar, soppluncher, körsång, kaffe och konsert. Vilka förväntningar finns på kyrkorummet i dag och hur kommer det att användas om 50 år? I den digitala utställningen Flexibla kyrkorum visar vi exempel från olika delar av landet, på hur kyrkorummet kan inrymma mer än bara ett rum.

Handtag på lerkruka.

Att städa ett kulturarv

En kyrka är full av gamla saker, saker som är utgör en del av Sveriges största kulturarv. Även saker i kyrkor blir dammiga, så hur gör man när det är dags att städa ett kulturarv?

Vad finns i kyrkan - en ordlista

Här hittar du mer information om kyrkorummets inventarier och symboler, kyrkliga ord, personer mm