Predikstolen i Skeppsås kyrka.
Foto: Tommy Hvitfeldt

Kyrkor Skänninge

Här finns beskrivning av kyrkorna i församlingen, du kan gå en virtuell vandring och få en guidning av kyrkan och dess historia.

Skänninge

Bjälbo

I lummig grönska mitt på Östgötaslätten ligger Bjälbo. Kyrkan med sitt robusta torn står som ett minnesmärke över Bjälboättens strider om makten i det medeltida Sverige

Järstad

Järstad är en av de minsta socknarna i landskapet

Normlösa

Genom Normlösa rinner Svartån mellan Sommen och Roxen och Normlösa består till stor del av åkermark, avbruten av några mindre skogspartier. Här finns kyrkan och skolan mitt i byn

Skeppsås

Den äldsta byggnaden är i Skeppsås, som på många andra platser, kyrkan. Kyrkan helgad till S:t Jakob d.ä.

Vallerstad

Vallerstad socken, 2 210 ha, är en utpräglad jordbruksbygd med sex mindre byar: Götevi, Hassla, Heljorp, Melstad, Narveryd och Vallerstad kyrkby

Kyrkor

Församlingarnas kyrkor och kyrkogårdar ligger i en rik kulturbygd och här finns ett stort antal kyrkor från olika århundraden och olika stilar.

Gudstjänster

Gudstjänster firas i många olika former, både söndagar och vardagar, och är församlingens gemensamma kraftkälla. Gudstjänsten är också grunden för den kristna församlingen.

Kyrkogårdar

I Folkungabygdens pastorat finns 36 begravningsplatser inom fem områden, Boxholm, Mjölby-Väderstad, Skänninge, Vifolka och Ödeshög.

Bröllop

Svenska kyrkan finns för dig när du behöver den. Vi vill gärna vara med och göra livets alla olika skeenden till positiva upplevelser. Välkommen att kontakta oss med dina frågor och funderingar!