Foto: Daniel Lönnbäck

Boxholms församling

Boxholm, Ekeby, Rinna, Åsbo, Blåvik och Malexander

Vy över byggarbetsplatsen i Boxholm.

Boxholms församlingshem

Snart gjuts plattan till nya församlingshemmet och här kan du följa vad som händer med nybygget.

Närbild på någon som håller fram några kylskåpsmagneter med ord som tvivel, livet, Gud, dela, tro och så vidare.

Nyfiken på kristen tro?

Är du vuxen och nyfiken på eller söker en tro eller vill växa vidare i den tro du har?

Konfirmand 2023-2024

Välkommen att anmäla dig till konfirmation i Boxholm!

En man sitter ute i naturen och fotograferar.

Samtycke för för bild, film och ljud

Vi publicerar gärna bild, film och ljudmaterial i våra olika medier och därför behöver vi inhämta samtycke från er

Bibelstudiegrupp i Boxholm

Måndagar 10.00-12.00 i Centrumkyrkan. För dig som är nyfiken på bibeln och kristen tro, eller samtala om vad bibeln betyder för oss idag. Mer information får du av Johan Eriksson-Vikberg tel 0142-827 49

Ungdomsgrupp i Boxholm

En öppen grupp för ungdomar 14 år och äldre Onsdagar kl 16.00-20.30 i Centrumkyrkan Vi startar den 7 september Vill du veta mer om gruppen kontakta Johan Eriksson Vikberg 0142-827 49

Leva vidare grupp

Ibland kan sorgen efter ett dödsfall kännas allt för tung. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation. För dig som vill delta i en grupp och samtala vidare, kontakta Ingrid Norén 070-130 59 90

Välkommen till Boxholms församling - en del av Folkungabygdens pastorat!

Boxholms församling skapar vi tillsammans. Här finns rum för alla. Det finns plats för dig som vill leva ut din tro, eller vill fundera på frågor om tro, liv och död. I Svenska kyrkan engagerar sig många för rättvisa och en bättre värld, många vill sjunga i kör eller finna ro i en hektisk vardag. Svenska kyrkan arbetar för att inte göra skillnad på människor, men vill göra skillnad för människor. Grunden är att alla är lika välkomna. Vem du än är, har kyrkan rum för dig.

Geografiskt består Boxholms församling av socknarna i Boxholm, Ekeby, Rinna, Åsbo, Blåvik och Malexander. År 2010 slogs församlingarna runt dessa 6 kyrkor samman till en och samma församling. Sen år 2014 ingår Boxholms församling tillsammans med Mjölby, Skänninge, Väderstad, Ödeshög och Vifolka och Östra Tollstads församling i Folkungabygdens pastorat.

Diakoni i Boxholm

Information om verksamheter inom det diakonala arbetet i Boxholms församling

Tecknad bild. Barn som sjunger.

Barnkör i Rinna

Rinna barnkör sjunger onsdagar 14.50 -15.30 i Rinna församlingshem. För förskoleklass och uppåt. Ledare: Ann-Sofie Fransson Bårring

Personal Boxholm

Kontaktuppgifter till alla medarbetare i församlingen.

Kör och musik i Boxholms församling

Läs om Boxholms församlings kör- och musikliv

Studiebesök för skola och förskola

Studiebesök och vandringar för elever i skola och förskola i Boxholms kommun.

Barn och familj i Boxholms församling

Våra verksamheter för barn och familj i Boxholms församling

Tine Röjås – Sången som berör

”Jag vill förmedla något. Något som är på riktigt – och gärna tillsammans med andra”, säger Tine Röjås. Hon ”drabbades” av Lina Sandells texter och liv och fann i samma stund sitt syfte och tilltal som artist. Tine vill berätta och beröra. Därför sjunger hon.

”Antingen gräver man ner sig eller så gör man något”

Ingrid startade en leva-vidare-grupp – ”Det är de små vardagsminnena som är svårast att hantera. Sånt där vi gjorde varje dag tillsammans.” Det har gått två år sedan Ingrid Norén i Boxholm miste sin man, Karl-Johan. Att starta en leva-vidare-grupp blev en väg ut ur ensamheten.

Kyrka och kyrkogård i Boxholms församling

Kyrkor och kyrkogårdar i Boxholm, Blåvik, Ekeby, Malexander, Rinna och Åsbo samt Timmerö kapell

Gudstjänster i Boxholm

Gudstjänster och aktuellt månadsblad

En träskulptur som föreställer Jungfru Maria med Jesusbarnet.

Gudstjänster söndag 17 mars

Jungfru Marie Bebådelsedag - Guds mäktiga verk Välkommen att dela gudstjänstens gemenskap med Gud och varandra.

Veta kyrka interiör.

Kalender för församlingarna i pastoratet

Här nedan hittar du kalendern för alla församlingar. Under kalendern finns länkar till respektive församlings egen kalender. Du hittar även kalendern i appen Kyrkguiden som du laddar ner gratis i din mobil.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Följ med församlingen på Youtube

I dessa tider ställer Svenska kyrkan om, inte in. Följ med i hoppfulla andakter och lyssna på stämningsfull musik - allt framfört av medarbetare och ideella i Boxholms församling.