Diakonemblem. En duva med ett blad i näbben.
Foto: Madelen Zander IKON

Diakoni i Skänninge

Kyrkan har en plats för alla, var i livet vi än befinner oss.

Leva vidare

Sorgen och upplevelsen kring döden och förlusten av den saknade behöver ha sitt utrymme och sin tid. Under träffarna får vi möjlighet att dela tankar och känslor med andra som är i samma situation. Samtalsgruppen vill vara en plats där vi kan hjälpa och stödja varandra.

Väntjänsten

Väntjänsten i Skänninge består av en grupp frivilliga personer som vill stödja en medmänniska som behöver det.

Väntjänsten kompletterar hemtjänsten och utför därför insatser som inte hemtjänsten kan ge.

Detta kan exempelvis vara att ta en promenad tillsammans, någon att samtala med, få sällskap till biblioteket, affären, kyrkan eller vårdcentralen.

Torsdagsgruppen

Skänninge församlingshem, varannan torsdagkl. 18-20, udda veckor

Vi är en grupp vuxna personer med olika funktionshinder. På våra träffar brukar vi prata, pyssla, baka, fika och umgås. Vi avslutar varje träff med en andakt. Ibland medverkar vi i gudstjänsten i Vårfrukyrkan.
Gruppstart:

Andakt på Bokcafeet

Varje torsdag kl 9.30 är det andakt på Bokcafeet i Skänninge

Själavård med diakon eller präst

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och du är ledsen, orolig eller rädd.

Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på vad du tänker och känner. I kyrkan kallar vi sådana samtal för själavårdssamtal. Dessa samtal kan ha olika karaktär; det kan handla om själavård vid livskriser, vara förebyggande samtal eller röra sig om andlig vägledning. Själavård är alltid ett kostnadsfritt samtal där tystnadsplikt råder och inga journaler eller anteckningar förs. Allt som sägs i rummet kommer att stanna där.

Vi finns här för både ung och gammalVälkommen!