Ett dop i en kyrka. En liten flicka bär ett dopljus för att överlämna till det nydöpta barnet.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop i Skänninge församling

Alla är välkomna att döpas. I Svenska kyrkan döps både barn, ungdomar och vuxna. Dopet kan vara familjens, släktens och vännernas stund att dela känslan av glädje och bävan över det nya livet. Det blir en dag att fira att barnet är en del av ett större sammanhang. Men dopet är också ett välkomnande in som medlem i Svenska kyrkan.

Dopet guds gåva till oss

I dopet möter oss Gud som skapat livet. Vattnet, som är en förutsättning för allt liv, blir symbolen för det eviga livet med Gud. Att döpas betyder att gå med Jesus genom död till liv. Detta mönster kan bli bärande för resten av livet genom sorg och glädje. Dopljuset är en påminnelse om Kristus som säger: Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.

Joh 8:12

Anmälan till dop

Dop sker oftast lördagar kl 11.00, 14.00 och 16.00. Ibland även söndagar. Har du önskemål om annan tid, hör av dig så försöker vi lösa det på bästa sätt. Om Ni vill kan dopet vara en del av t.ex. en familjegudstjänst då våra barnkörer brukar sjunga. Barn är förstås välkomna till alla våra gudstjänster!

Om du har frågor kring dopet, kontakta gärna någon av församlingens präster, kontaktuppgifter se nedan

Nedan finns bilder och beskrivning av kyrkorna i Skänninge. Du kan gå en virtuell vandring för att se hur kyrkan ser ut.

Boka dop eller samtala om dopet

Fyll i ett formulär så kontaktar vi dig så snart vi kan. Du kan också kontakt oss direkt 0142-552 00 eller folkungabygden.pastorat@svenskakyrkan.se

Predikstolen i Skeppsås kyrka.

Kyrkor Skänninge

Här finns beskrivning av kyrkorna i församlingen, du kan gå en virtuell vandring och få en guidning av kyrkan och dess historia.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Barn och familj i Skänninge församling

Våra verksamheter för barn och familj i Skänninge församling