Västra Sallerups kyrkogård och begravningsplats

Karta Västra Sallerups begravningsplats

Kort historik

Västra Sallerups kyrkby

Västra Sallerups kyrkby var sockencentrum i Västra Sallerups socken vilken också omfattat byarna Eslöv, Nöbbelöv, Damstorp, Stavröd, Ornaberga, Ellinge och stora och lilla Kastberga. Inflytandet från Ellinge slott har varit stort ända sedan medeltid. Slottet hade patronatsrätten för Sallerups kyrka fram till år 1922. I och med anläggandet av järnvägen och Eslövs station från och med 1850-talets slut växte samhället Eslöv alltmer och övertog efter hand rollen som centralort.

Västra Sallerups kyrka

Västra Sallerups medeltidskyrka uppfördes vid mitten av 1100-talet. Den byggdes med långhus, kor och ett kvadratiskt torn i väster. Om det funnits en absid är däremot oklart. Ellinge slott som har anor från 1100-talet hade sannolikt en roll vid planeringen och genomförandet av bygget.

Läs mer om Västra Sallerups kyrka här >

Kyrkogården

Kyrkogården som har varit i bruk sedan kyrkan byggdes har kvar sitt ålderdomliga uttryck med en omgivande mur och med gravvårdar stående fritt i en sammanhängande gräsyta. De olika spåren från äldre tider liksom gravvårdarna som representerar olika tidsperioder från medeltid och framåt bidrar till kyrkogårdens kulturhistoriska och lokalhistoriska värde.

Begravningsplatsen

Begravningsplatsen som invigdes år 1864 har en gestaltning som präglas av en tradition från 1800-talets andra hälft. Fyra stora kvarter är geometriskt ut-lagda uppdelat av breda grusgångar. Begravningsplatsen omges av häckar och har tidigare också haft en komplett trädkrans. De två södra kvarteren är symmetriskt uppdelade i långsmala sektioner inom ett system av grusbelagda gångar. Gravplatserna i dessa delar är grusbelagda och omges av välklippta buxbomshäckar enligt äldre tradition.

Västra Sallerups kyrkogård och begravningsplats - Info och historik

Här hittar du mer utförlig information och historik om Västra Sallerups kyrkogård och begravningsplats text och bild (pdf).