Eslövs begravningsplats

Karta över Eslövs begravningsplats

Kort historik

Eslövs kyrka (som då hette Vestra Sallerups kyrka)  invigdes 1891 och samma år även den nya kyrkogården. Kyrkogården anlades i Eslövs södra utkant, alldeles invid järnvägen mot Malmö och med närhet till Västra Sallerups by med den gamla kyrkan och kyrkogården. Eslöv kom att tillhöra Västra Sallerups församling ända till 1952 då Eslövs församling bildades.

Staden fortsatte växa och 1923 gjordes en större utvidgning av kyrkogården, och i samband med utvidgningen uppfördes ett nytt begravningskapell. Det nya området var väl tilltaget och togs i bruk successivt under mer än 50 års tid. Det fullbordades 1969 med en klockstapel på kyrkogårdens högsta punkt. Ytterligare en utvidgning gjordes 1975 åt väster och i detta nya område anlades ett krematorium med både ett stort och ett mindre kapell. I området tillkom även minneslund, urnlund och askgravlund. 2005 utvidgades kyrkogården ännu en gång då ett markområde söder om kyrkogården införlivades. Kyrkogården bildar idag en väl sammanhållen helhet med bibehållna delar från alla de årtionden som den varit i bruk.

Kyrkogårdens äldsta del utgör ett praktfullt exempel på sekelskiftets högtidliga kyrkogårdsarkitektur, medan de därefter tillfogade delarna alla ger prov på sin tids ideal. Under mitten av 1900-talet fick kyrkogården en allt öppnare och naturlik utformning och kyrkogården bildar idag ett stort och parkliknande område som är flitigt besökt även för sina rekreativa värden.

Tillgänglighet

Kyrkogårdens äldsta delar är flacka medan de nyare delarna är lätt kuperade. Det är möjligt att med handikapptransport köra fram till kapellen för av- och påstigning. Markerade parkeringsplatser för rörelsehindrade finns vid Ljusets kapell och på parkeringen längst i söder.

Gångsystemet är allmänt grusbelagt, medan ett genomgående och körbart stråk är asfalterat. Ytskikten består mestadels av finmakadam med lätt packad yta som vanligen möjliggör framkomlighet med rullstol eller rollator. På vissa ställen är ytskiktet något för löst vilket kan vara besvärligt för rullstolar.

Framkomligheten till enskilda gravvårdar på de nya utvidgningsområdena är begränsad då gravkvarteren saknar gångsystem och gravvårdarna är placerade i gräsytor. Mindre terrängtrappor förekommer på ett par platser. I ekonomibyggnaden närmast parkeringen i väster finns toaletter med skötrum och en tillgänglighetsanpassad toalett.

Kommunikation

Parkeringsplatser finns direkt väster om ekonomibyggnaderna, vid Ljusets kapell i väster, norr om kyrkogårdens äldsta del, samt i det nyaste utvidgningsområdet i söder. Kyrkogården är belägen en knapp kilometers gångväg söder om järnvägsstationen. Stadsbuss trafikerar sträckan.

Eslövs begravningsplats - Info och historik

Här hittar du mer utförlig information och historik om Eslövs begravningsplats i text och bild (pdf).