Gårdstånga kyrkogård

Kyrkans historia

Gårdstånga kyrka uppfördes under 1100 talets slut på ett läge norr om Kävlingeån Liksom många andra kyrkor från samma tid är det troligt att man valde att lägga den på en tidigare kultplats. Kyrkan byggdes av gråsten och sandsten i typisk romansk stil med långhus, kor en halvrund absid och högt sittande, små fönster.

Tornets bottenvåning har sannolikt tillkommit under senmedeltiden medan resten av tornet färdigställdes under 1600 talets början. Torntrappan finns i en liten utbyggnad på tornets södra sida. Vid samma tid tillkom ett gravkor i barockstil på den norra sidan av koret. Det uppfördes av Anna Brahe dåvarande ägarinna av Viderups gods över hennes make sedan han omkommit i Kalmarkriget år 1611.

Under åren 1889-90 genomfördes omfattande restaureringar och ombyggnationer av kyrkobyggnaden. Tornet som ha de ett pyramid format tak fick nu ett sadeltak och trappstegsgavlar. De små, romanska fönstren sattes igen och ersattes med nya, större fönster med glasförsedda gjutjärnsbågar. Till kyrkans in redning hör flera rikt snidade inventarier av trä i renässansstil. De är utförda av Jacob Kremberg på uppdrag av Anna Brahe under perioden 1609-28.

Läs mer om Gårdstånga kyrka här >

Kyrkogårdens historik

Fram till 1800-talets början hade kyrkogårdarna i Skåne ända sedan medeltid bestått av öppna gräsytor. Gräset togs tillvara antingen till bete eller som ängshö. Ofta var det klockaren som hade rätten att skörda höet. Från 1800-talets mitt och framåt gestaltades många av de skånska medeltidskyrkogårdarna om. De strukturerades upp i kvarter med gravplatser, grusbelagda gångar häckar och trädkransar, så även i Gårdstånga.

Ask- och minneslund

Söder om kyrkan ligger en kombinerad ask och minneslund som är anlagd i början av 2000 talet. Inom en rektangulär gräsyta är två stora, droppformade ytor med en inre symbol av ett kors utlagda med tegelfärgade betongstenar mitt emot varandra. Inom respektive droppformad yta gravsätts askan efter de avlidna.

I asklunden sker det i närvaro av anhöriga och i minneslunden på en anonym plats, , utan anhörigas närvaro. Minneslunden ligger i den västra delen. I det sydvästra hörnet finns en mindre stenläggning av kalkstensplattor. Här står en ljusbärare med en ställning för blomvaser tillsammans med kyrkogårdens äldsta gravvård. Det är en typisk skånsk kalkstensgravvård med rundat krön med symbolen av det allseende ögat.

I asklunden finns en likadan stenläggning och ljusbärare i det motsvarande nordöstra hörnet. Här står en nytillverkad minnessten av samma storlek och form som kalkstensgravvården och med samma symbol på d e t avrunda de krönet. På stenens båda sidor sitter namnplaketter av brons över de gravsatta.

Gårdstånga kyrkogård - Info och historik

Här hittar du mer utförlig information och historik om Gårdstånga kyrkogård i text och bild (pdf).