Foto: Fotograf: Pär-Martin Hedberg, HioPhoto Bildrättigheter: Lunds stift

Holmby kyrkogård

Karta över Holmby kyrkogård

Kort historik

Holmby ligger på en låg höjdsträckning direkt norr om Kävlingeåns flacka dalgång. Sedan kyrkan byggdes och socknen bildades under 1100-talets slut har Holmby fungerat som sockencentrum. Utöver Holmby omfattar socknen även byarna Brödåkra, Östra Gårdstånga och Tengelsås. Socknen ligger i Frosta härad med angränsande Torna härad direkt söder om den gränsbildande Kävlingeån.

Kyrkans historia

Den ursprungliga, medeltida kyrkan i Holmby var en stenkyrka som uppfördes på 1100-talet. Sedan slutet av 1700 talet och framåt medförde en allmän befolkningsökning att många medeltidskyrkor i Skåne inte längre räckte till. Så var det även i Holmby där man under 1840 talet började diskutera en utbyggnad. Å r 1868 tog s i stället beslutet att ersätta den gamla kyrkan med en ny enligt ritningar av arkitekt Albert Törnqvist.

Läs mer om Holmby kyrka här >

Kyrkogårdens historik

Den tidigaste kända kartan där kyrkogården är inritad är från ett enskifte år 1806. En ritning i kyrkoarkivet daterad till år 1884 visar en ut vidgning som genomfördes drygt trettio år senare nu i form av en mindre förlängning norrut på mark som hade skänkts av greve Reventlow. Detta tillskott gav den gamla kyrkogården dess nuvarande form. Vid denna utvidgning tillkom sannolikt den kallmurade stödmur som idag skapar gräns mellan den gamla och nya delen av kyrkogården. Den nya delen av kyrkogården i Holmby tillkom kring år 1926.

Minneslund

Cirka 75 meter norr om kyrkogården ligger kyrkogårdens minneslund. Den är anlagd på ett höjdläge i den nordvästra delen av en mindre tallskog norr om kyrkogården som ligger på kyrkans mark. Här har det funnits en minneslund sedan 1985. Den en låg ursprungligen något norr om den nuvarande anläggningen. Denna äldre del har 43 urnsättningar.

Den nuvarande utformningen av minneslunden anlades år 2004 och består av en central stenläggning i form av en kvartscirkel där den runda sidan vetter mot nordväst. På stenläggningen finns ett stendösliknande monument som är uppbyggt av fyra rundade stenblock. Här står också en kombinerad ljus och blomsterhållare av järn och tre större krukor för blomsterplanteringar.

Holmby kyrkogård - Info och historik

Här hittar du mer utförlig information och historik om Holmby kyrkogård i text och bild (pdf).