Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.
Foto: Saw Ah Khee Chel/LWF Myanmar
Ge en gåva

Bli månadsgivare

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom. Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv!

Så fungerar månadsgivande

Som månadsgivare ger du en gåva varje månad via autogiro. Genom Act Svenska kyrkans unika nätverk når dina gåvor människor som lever i utsatthet i ett 40-tal länder. Du kan anmäla dig direkt med BankID eller beställa en blankett som du skriver under och skickar tillbaka. Du kan när som helst avsluta ditt månadsgivande om du önskar. Act Svenska kyrkan är beroende av frivilliga gåvor – därför är ditt stöd så viktigt!

Som månadsgivare bidrar du till:

• Att stötta människor som lever i utsatthet över hela världen.
  • Möjligheter till snabba insatser vid katastrofer.
  • Gåvor som når människor som nästan ingen annan når.
  • Du hjälper till att bekämpa orättvisor.
  • Dina månadsgåvor ger mer resurser till våra projekt och lägre omkostnader.
Fyra nummer av tidningen Göra skillnad ligger utsprdda på ett bord.
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan och få tidningen Göra skillnad i din brevlåda. Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Detta får du

Som månadsgivare får du följa arbetet och möta människor via tidningen Göra Skillnad (2 till 4 nummer per år) och informationsbrev. Du får även Act Svenska kyrkans nyhetsbrev direkt i din e-post med uppdateringar, inbjudan till webbinarium och information om hur vi tillsammans kan bygga en tryggare framtid för alla.

Din månadsgåva används bland annat till:

• Rent vatten, matförsörjning, spargrupper, mänskliga rättigheter, utbildning, konfliktlösning och fredsarbete.
  • Akut hjälp när människor drabbas av katastrofer, återuppbyggnad och förebyggande arbete för att bättre klara nya katastrofer.
  • Att påverka beslutsfattare på olika nivåer att fatta beslut för en bättre och mer rättvis värld.

En gåva för världen – Varje månad!

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv. 200 kronor varje månad under ett år ger tolv barn som lever på flykt skolgång i en termin. 350 kronor per månad under ett år kan ge tre kvinnor i Indien startbidrag för egen inkomstdrivande verksamhet.

Läs tre berättelser om hur du som månadsgivare gör skillnad!

Skattereduktion på gåvor

Från och med den 1 januari 2022 är beloppen för skattereduktion på gåvor utökade. Det innebär att du kan få tillbaka upp till 3 000 kronor på gåvor till Act Svenska kyrkan. Varje enskild gåva ska vara minst 200 kr.

Exempel på skattereduktion om du ger:
200 kr/mån är skattereduktionen 50 kr/mån
300 kr/mån är skattereduktionen 75 kr/mån
500 kr/mån är skattereduktionen 125 kr/mån

Läs vår givartidning

Som månadsgivare får du vår givartidning Göra skillnad i brevlådan. Se ett exempel på Göra skillnad nedan.

Har du frågor om ditt givande?

Ring Givarservice på telefonnummer 010-181 93 00 vardagar mellan 9-12 och 13-15, eller fyll i formuläret nedan.

Någon sitter och arbetar på sin laptop.

Personuppgifter (GDPR)

Vi värnar om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg när du ger en gåva eller på annat sätt kommer i kontakt med Act Svenska kyrkan.

Två kvinnor skördar potatis.

Så hanteras din gåva

Act Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och Giva Sverige. Det garanterar att dina pengar används på rätt sätt.