Foto: Annika Franzon

Märta Leijonhufvud

Maktspelare under 1500-talet och mor till Sturebröderna.

Märta Eriksdotter Leijonhufvud (1520–84) var gift med Svante Stensson Sture och mor till Nils och Erik som alla tre mördades i Uppsala 1567 på order av kung Erik XIV. Märta såg till att de mördades kläder hamnade i domkyrkan för att påminna alla som såg dem om vad kungen gjort.

Dräkterna är utställda i domkyrkans museum Skattkammaren och är världens enda kompletta herrmodekläder från den tiden.

Silvertackor som skadestånd

Efter Sturemorden fick familjen silvertackor som ett slags skadestånd. Märta Leijonhufvud lät göra mynt av silvret och hjälpte till att bekosta statskuppen mot Erik XIV året efter morden. Hon drev också med stor framgång verksamheten vid släktgodset Stäkeholm i Småland, därför kallades hon ibland kung Märta.

Troligen är Märta Leijonhufvud begraven tillsammans med sin familj i Sturekoret i Uppsala domkyrka.

Läs om fler människor i domkyrkan här