Kollage med Vaksalas tre församlingslokaler
Foto: Patrik Lundin

Bokningsbara lokaler i Vaksala församling

Här hittar du information och bilder på de församlingslokaler du kan boka i Vaksala församling.

I Vaksala församling ingår tre kyrkor - Vaksala kyrka, Salabackekyrkan och Årstakyrkan - som vardera har minst en lokal att hyra i samband med dop, bröllop, begravning och andra tillställningar som hålls i anslutning till kyrkorelaterade händelser.

Alla lokaler bokas via Svenska kyrkan Uppsalas boknings- och medlemsservice:

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden.

Till bokningssidan

Vaksala kyrkcentrum – stora och lilla salen

Ett stenkast från medeltida Vaksala kyrka ligger det betydligt mer nutida Vaksala kyrkcentrum med sina rymliga församlingslokaler. För det mindre sällskapet finns lilla salen och för det större den stora salen. För det än större sällskapet kan vikväggen mellan de båda salarna fällas undan för att kombinera rummen till ett enda stort och luftigt utrymme.

Storlek: Plats för upp till 63 personer i stora salen och 40 personer i den lilla salen.
Anpassning: Lokalerna är helt tillgänglighetsanpassade.
Parkering: 48 gratisparkeringar finns för kyrkans och församlingslokalernas besökare precis i anslutning till kyrkcentrum. Vill man stå på parkeringen mellan 01 och 07 krävs tillstånd man kan hämta ut på Vaksala kyrkcentrum.
Servis och köksinventarier: Full servis finns, med kuvert för maxantalet personer som får vistas i lokalerna, liksom fullt utrustat kök.
Dopklänning: Tre långa, för 3-7-månaders, och två korta, för 1-5-åringar, finns att låna.

Salabackekyrkan – stora salen

Ljust betsade träpaneler, väggbonader, golvlampor och prunkande krukväxter skapar ett lugn och hemtrevnad i Salabackekyrkans stora församlingssal. Den som vill ha än mer familjär känsla kan hyra även det lilla rummet med biljardbord (Obs: kontakta kyrkans vaktmästare om du vill hyra den mindre delen).

Storlek: Plats för upp till 80 personer.
Anpassning: Lokalerna är helt tillgänglighetsanpassade.
Parkering: 14 parkeringsplatser finns precis framför kyrkan. Gratis P-biljetter finns i kyrkans foajé.
Servis och köksinventarier: Full servis finns, med kuvert för maxantalet personer som får vistas i lokalerna, liksom fullt utrustat kök med diskmaskin för restaurangkök.
Dopklänning: Finns att låna via Vaksala kyrka.

Årstakyrkans församlingssal

I Årstakyrkan finns gott om plats även för de minsta gästerna med ett stort och härligt lekrum precis i anslutning till församlingssalen. Den som söker en avslappnad vardagsrumskänsla hittar rätt i Årstakyrkans församlingslokaler.

Storlek: Plats för upp till 48 personer.
Anpassning: Lokalerna är helt tillgänglighetsanpassade.
Parkering: Kyrkan saknar tillhörande parkering, men avgiftsbelagd parkering finns i och omkring närliggande Årsta centrum.
Dopklänning: Finns inte att låna.

Passar inte lokalerna dina behov?

Här hittar du information och bilder på bokningsbara lokaler i andra församlingar i Uppsala:

Närbild på ett bord dukat med kaffekoppar

Boka våra lokaler

Dopkalas, bröllopsfest eller begravningskaffe - våra församlingslokaler står till ditt förfogande under livets viktiga stunder.