Foto: Mattias Pettersson

Strängnäs stift

Välkommen! Strängnäs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift och består av Sörmland och Närke. I Strängnäs stift finns idag 72 församlingar. Biskopen heter Johan Dalman.

1000 år av förändring – samråd om ny detaljplan för Domkyrkoberget i Strängnäs

Mellan den 8 mars och 5 april är förslaget till ny detaljplan för Domkyrkoberget ute för samråd. Planen finns att se på flera platser i kommunen, och den 14 mars presenterar samrådsmötet förslaget med möjlighet att ställa frågor.

Klimatstigen i Strängnäs stift

Välkommen på invigning av Klimatstigen 28/4 kl. 15 i Barnens skog, Vrena! Klimatstigen är en upptäcktsresa genom naturen. Här får du lära dig mer om naturen, klimatet och vad som händer nu när klimatet förändras.

Världsvida kyrkan och vi

Kom till Strängnäs 13/4 och fira 150 år av internationellt engagemang i Svenska kyrkan!

Fastekalender 2024

Fastan är en möjlighet för eftertanke och att hitta fokus. Här kan du ladda ner årets fastekalender från Strängnäs stift.

En inslagen bukett med tulpaner i olika färger.

Nominera årets Strängnässtiftare

Stiftsstyrelsen ger varje år en utmärkelse till högst tre personer eller grupper som gjort en betydelsefull, nyskapande och inspirerande insats för kyrkolivet i Strängnäs stift.

Prästen Henrik Rudsäter börjar som stiftsgårdschef på Stjärnholm

Idag, den 1 februari, tillträder Henrik Rudsäter som ny chef på stiftsgården Stjärnholm.

Nytt biskopsbrev om livets början och livets slut

Idag publicerar Svenska kyrkans biskopar ett nytt biskopsbrev med titeln ”Livets början och livets slut - redskap för orientering i etiska vägval”. De ställer frågor om vad ett liv är, när det börjar och när det tar slut.

Stipendier för interreligiös praktik i Norge och Jerusalem

Under 2024 erbjuds ett stipendium för interreligiös praktik på Kirkelig dialogsenter i Oslo och i Drammen i september och ett stipedium för internship på interreligiösa Rossing Center for Education and Dialogue i Jerusalem från augusti till oktober. Stipendiet kan sökas av kandidater till tjänster inom Svenska kyrkans profilyrken (diakon, musiker, pedagog och präst) i något av de medverkande stiften, men även av den som har en anställning inom dessa stift oberoende av yrke.

Prenumerera på stiftets nyhetsbrev

I nyhetsbrevet får du ungefär en gång i månaden samlad information om nyheter, aktuella kurser och utbildningar direkt till din e-post. Nyhetsbrevet är till för dig som är anställd, förtroendevald eller ideell medarbetare i Strängnäs stift.

Biskop Johans veckofilmer

Vad vill det här bibelordet säga oss? Vilka beröringspunkter finns med våra liv och vår vardag? Betraktelser över kyrkoårets texter. En film för varje söndag med biskop Johan Dalman.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Aktuella kurser för medarbetare, ideella och förtroendevalda

Konfirmanddag

Nu är det dags att börja ladda inför årets konfirmanddag den 4 maj! Vi fyller stiftsgården Stjärnholm med konfirmander, unga ledare och församlingsledare för att mötas kring orden tro, hopp och kärlek. Välkommen till en dag fylld med roliga aktiviteter, musik, gemenskap, Mellomässa och mycket mer!

Grundkurs i Kyrksam

Kursen ger utöver helhetsgenomgång lite betoning på registreringar av medarbetare och förtroendevalda, hantering av gruppverksamhet, rapporter och kontaktfunktioner. För chefer och administratörer som ska ansvara för och/eller arbeta med Kyrksam. På stiftsgården Stjärnholm.

Att leda pilgrimsvandring

Strängnäs stift erbjuder en utbildning för ideella och anställda medarbetare i att leda pilgrimsvandring för att främja församlingars pilgrimsarbete. Vi går en pilgrimsvandring på 3-4 timmar. 25-26 maj, på stiftsgården Stjärnholm.

Hållbara måltider

Vi äter mycket tillsammans i kyrkan och för att nå uppsatta mål behöver vi därför reflektera över våra måltiders påverkan på klimat och natur. Under denna dag får du som deltar lära dig om matens påverkan och hur man kan justera recept för att minska denna.

Livslångt lärande i församlingen

Kursen ger teologiska och pedagogiska perspektiv med syfte att stärka församlingen som miljö för livslångt och generationsöverskridande lärande. Den kan läsas som stiftsutbildning, akademisk kurs på basnivå eller som akademisk kurs på avancerad nivå. För alla som arbetar med undervisning i församlingen. Även vuxna ideella är välkomna.

Press

Jobbar du med tidningar, tv eller radio och har frågor som rör kyrkan? Välkommen att höra av dig till Marlene Antonson, pressekreterare.

Gudstjänst och kollekt

Här hittar du riks- och stiftskollekter i Strängnäs stift, förbönskalendern och information från domkapitlet.

Var med och gör kyrkans klassiker

I kyrkans klassiker behöver du inte skida, cykla, simma eller springa. Istället får du be, läsa Bibeln, fira gudstjänst och träna din omtanke om andra. På den här sidan hittar du råd och stöd för att hitta andliga vanor.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En flerspråkig kyrka

Suomeksi (på finska)
In English (på engelska)
Teckenspråk