Någon att tala med

Ibland behöver vi tala med någon som lyssnar och som har tystnadsplikt. Du kan alltid vända dig till en präst eller diakon för samtal. Du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan för att ringa. Tron på Gud är en självklarhet för den du pratar med, men du är välkommen för samtal oavsett din egen tro.

Vill du tala med en präst eller diakon kan du bland annat vända dig till din församling. Sök församling här

Möt våra kontaktpersoner i nätverket mot sexuella övergrepp

Helén Tingman, diakon, och Magnus Ludvigson, präst, är Strängnäs stifts kontaktpersoner för den som drabbas av sexuella övergrepp. Här berättar de kort om sig själva och arbetet.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Samtalsjour för döva via bildtelefon

Svenska kyrkans nationella jourtelefon på teckenspråk har ett uppehåll under våren.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En flerspråkig kyrka

Suomeksi (på finska)
In English (på engelska)
Teckenspråk