Tävlingsprocessen

Tävlingen genomförs i två steg där första steget är idéinriktat och genomförs som en allmän internationell tävling.

Andra steget genomförs som en inbjuden projekttävling mellan de fem bästa förslagsställarna som juryn väljer ut från steg 1. Samtliga förslagsställares anonymitet kommer att bevaras tills bedömningen av steg 2 är avslutad.

Tävlingen arrangeras av Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö med stöd av Strängnäs stift. Tävlingen anordnas i enlighet med Lagen om offentlig upphandling (LOU) i samarbete med Sveriges Arkitekter.

Tävlingen ska resultera i en högklassig arkitektonisk komposition där verksamheterna i domkyrkans omedelbara närhet är samlade och befintliga byggnader nyttjas på bästa sätt.

Tävlingens steg 1 syftar till att finna koncept och idéer att utveckla i steg 2 av tävlingen. Arrangörens avsikt är att den arkitekt som vinner andra steget ska anlitas för att utveckla sitt projekt till genomförande.