Skärstad-Ölmstad församling

Välkommen till våra gudstjänster och vår verksamhet. Vi vill vara en plats där människor får växa i sin tro, utifrån sina egna förutsättningar och där kärlek och respekt finns. Församlingen har bl.a. fyra kyrkor, två kyrkogårdar och lägergården Tossehall. Vi befinner oss på landsbygden mellan Huskvarna och Gränna. Svenska kyrkan har ca 3400 tillhöriga och 5400 boende i området.

Nyhetsveckobrev - Annonsguiden i JP

Församlingens JP annonser hittar man nu under annonsguiden i JP.

Verksamhetsgrupper våren 2024

Många barn, musik och vuxengrupper finns i vår församling. Välkomna att delta! På den här sidan ser ni startdatum etc samlat.

Valborg 2024

Här visas programmet för Skärstad-Ölmstads församling. Hunnerydsbadet och Landsjökyrkan. Grillning, vårtal etc. Missa inte heller möjligheten att vara med i projektkören inför Valborg.

Damkören Carmina

Musikgudstjänst, lördag 4 maj kl. 18 i Skärstad kyrka.

Konfirmation

Nya kompisar, skratt och livets stora frågor - ta chansen att få minne för livet! Vi välkomnar nu ungdomar födda 2010. Inbjudan kommer under våren. Hör av er om ni vill veta mer.

Medicinsk Qigong

Våren 2024 En stund för återhämtning och närvaro

Fastighetsinformation

Tornrenovering i Skärstad och klimatsystem i Ölmstad kyrka

Kyrkornas öppettider

Under sommaren har vi utökade öppettider i våra kyrkor. Välkommen att besöka våra klenoder!

Morgonbön i Landsjökyrkan våren 2024

Onsdagar kl. 08.30. Fika. Välkommen!

Någon tar soppa ur en stor kastrull.

Lunchgemenskap våren 2024

Ölmstad församlingshem, tisdag 12-14 ojämn vecka, start 30 jan Landsjösalen, tisdag 12-14 jämn vecka, start 23 jan

Pilgrim Skärstad-Ölmstad

Aktivering av både kropp och själ. Natur-kultur-historia intresse. Träffa nya människor och upptäcka nya platser. Det finns många anledningar att pilgrimsvandra. Första tillfället för våren är 1april. Välkomna!

En äldre man har precis kastat ett bouleklot på banan.

Gubbagruppen Gubbaröran

Gubbröran träffas vid Landsjökyrkan på måndagar kl.10. Promenader, utflykter med guidning och fika. Ibland är det andra starttider, se schemat. Tillbaka vid lunchtid. Ledare nu är Lena Sörensen och Agnetha Blücher.

En kvinna läser ur Bibeln.

Gudstjänstskola för vuxna!

Lillkyrkan, Skärstad kyrka. Den består av 9 klipp. Del 1 Intro av gudstjänsten och förklaringar av mässans olika delar. Del 2 Bön och predikan. Del 3 Nattvarden. Del 4 Gudstjänstens färger och dess betydelse. Plus om stolan. Del 5 Kyrie och gloria. Del 6 Välsignelsen. Del 7 Gudstjänsten psalmer o musik. Del 8 Dopet. Del 9 Kyrkogården, begravningsverksamheten och året på kyrkogården.

Frågetemavandringar vid våra högtider

Här läggs det upp korta vandringar med frågor/aktiviteter/tävlingar som är kopplade till våra högtider. Just nu har vi ingen aktuell frågetemavandring.

Digitalt arkiv

Samlingssida för vårt digitala arkiv. Kyrkoblad, advents- och faste kalender. Gudstjänstskola.

Regnbågsnyckeln

Varje människa är unik - ingen är den andra lik!

Lekkyrka

Här kan du läsa mer om vad lekkyrkan är och se bilder från invigningen. 5 februari 2023 var det invigning av lekkyrkan i Landsjökyrkan. Gospel Magic med Mr. Goran. Käpphästtest. Ljusdekoration. Prova prästens kläder.

Kollekter - Swisha gärna en gåva

Församlingens kollektnr: 1235935903

Kyrkobladet Skärstad-Ölmstad församling

Vad är du nyfiken på att läsa om i kyrkobladet? Här finns det att läsa digitalt.

Kyrkklassikern

Biskop Fredrik utmanar oss att göra kyrkklassikern på ett år.

vi är regnbågscertifierade

Vi samarbetar med sensus