Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt och ske i olika tider i livet, på olika platser, med olika teman och på olika språk. På den här sidan kan du läsa mer om konfirmation. Längst ner på sidan kan du också söka efter din församling eller hitta information om olika konfirmationsmöjligheter inom Svenska kyrkan.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmation på teckenspråk

Alla personer som använder teckenspråk är välkomna till den teckenspråkiga konfirmandgruppen.

Konfirmation på finska och samiska

I Skara stift finns möjlighet att konfirmeras på finska. Du som vill konfirmeras på samiska är välkommen att göra det i Luleå stift.

Två unga tjejer sitter och skrattar tillsammans.

Hitta konfirmation

Med hjälp av söktjänsten Hitta konfirmation du lätt få en överblick och söka konfirmationsgrupper där du bor eller i hela landet.

Genom Hitta konfirmation nedan kan du söka och hitta möjligheter till konfirmation i hela Svenska kyrkan, på olika tider, platser och med olika teman.

Är du medarbetare i en församling och vill veta mer om hur du lägger in information i Konfasök hittar du lathundar, utbildningar och filmer på Kornet.