Foto: Christopher Schauz IKON

Sång igång

- ger barn möjlighet att utveckla sin sångröst

Sång igång är Svenska kyrkans pilotprojekt för att ge alla barn möjlighet att få utveckla sin sångröst tillsammans med andra. Projektet bjuder in till en smittande, gemensam sångskatt och till ett livslångt sjungande.

Barn sjunger allt mindre, även i musikundervisningen, vilket gör att de inte längre får tillgång till sina röster. Alla barn bör få möjlighet att upptäcka en källa till gemenskap, glädje och känslouttryck. Projektet Sång igång syftar till att ta tillvara på den musikkompetens som finns bland Sveriges kyrkomusiker och skapa bättre förutsättningar för sång i skolan, tillsammans med de engagerade lärare och elever som finns i landets skolor.
Satsningen riktar sig till barn i grundskolans klasser F-3. Svenska kyrkan erbjuder genom sina musiker och pedagoger över hela landet ett samarbete med skolor för att inspirera till sång och utveckling av röstens resurser. Inom projektet får medarbetare i Svenska kyrkans församlingar möta elever och lärare i årskurs F-3 vid minst fyra tillfällen per läsår.

Projektet är icke konfessionellt och förankrat i Läroplanen för grundskolan, Lgr 22, och i kontakter med Skolverket.

Klicka för mer information om Sång igång...

Kontaktperson för Sång igång i Skara pastorat är musiker Åsa Nyberg,
kontaktuppgifter se nedan.