Gräs som rör sig i vinden i mörkret.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Ryssby-Åby pastorat

Välkommen till församlingarna Ryssby och Åby. Våra kyrkor och församlingshem ligger i Rockneby och Läckeby, norr om Kalmar.

Församlingsliv

En skål med oblater där en av dem ligger bruten på kanten.

Stilla veckan & påsk i Ryssby-Åby 2024

Kyrkans största högtid firar vi med gudstjänster varje dag från Palmsöndag till Annandag påsk.

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

En not i en blå pratbubbla.

Månadens musik

Solosång, lovsång och massor av körsång, allt detta går att njuta av i mars månads gudstjänster.

Någon äter våfflor med sylt och grädde.

Pingis- & Våffelcafé

Torsdagar kl. 16.30-18.15 i Mariagården med start 29 februari

Andakter på Träffpunkter och äldreboenden

Vi träffas regelbundet till andakter på de boende och Träffpunkter som finns i området.

Lokalförsörjningsplan 2024 Ryssby-Åby pastorat

Enligt kyrkoordningen ska varje pastoral enhet ha en lokalförsörjningsplan (LFP) som ska fastställas av kyrkofullmäktige, och kyrkorådet ska minst var 4:e år pröva om den ska ändras.

Åby kyrkas torn mot en blå himmel med frostiga träd runt omkring

Åby kyrka 250 år 1774-2024

Här finns programmet för hela jubileumsåret.

Barngrupper & barnkörer!

Under våren 2024 pausas barngrupperna men barnkörerna Diamanten och Mariakören är igång som vanligt.

Sjung i kör!

Gillar du att sjunga? Här hittar du våra körer och sånggrupper för alla åldrar.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben
Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

Kyrkornas öppettider

Våra kyrkor i Rockneby och Läckeby är ofta öppna, välkomna!

Våra Gudstjänsttider

Varje söndag firas högmässa kl. 10, varannan vecka i Ryssby, varannan vecka i Åby. Och varje söndag firas en gudstjänst kl. 16, ibland kl. 18, varannan vecka i Ryssby, varannan vecka i Åby.

Högmässa är en gudstjänst där nattvard firas. Gudstjänsterna kan ha olika karaktär, ibland fokus på barn och familj, ibland på lovsång, ibland på ett särskilt tema.

Sista torsdagen i månaden: Stillhet & ro kl. 18.30 i Ryssby kyrka

Se vår kalender för aktuella gudstjänster och ändringar!

Kyrkskjuts Ryssby
Turlista för kyrkskjutsen i Ryssby finns här.

Kyrkskjuts Åby: Kostnad för färdtjänst ersättes genom kontakt med pastorsexpeditionen 0480-382 08

Våra doptider

Vi erbjuder dop på söndagar i samband med mässa eller gudstjänst, vissa lördagar och söndagar finns möjlighet till mer familjära dopgudstjänster. Det finns också möjlighet att använda våra församlingshem för dopfest och det går att låna dopklänning om det skulle behövas.

För bokning och frågor kontakta kristina.danielsson2@svenskakyrkan.se 0480-382 08.

Vill du bli medlem?

Det är enkelt. Följ bara den här länken.
Läs mer här