Om Öjersjökyrkans invigning 2012

Vår nyaste kyrka!

En riktig festgudstjänst blev det, då Öjersjökyrkan invigdes söndagen 23 september 2012. Mycket folk, lovsång, bön och glädje fyllde kyrksalen!
Biskop Per Eckerdal knackade på porten tre gånger med sin kräkla. Sedan öppnades kyrkdörren och processionen gick in. Barnen hade ballonger i händerna och tågade in tillsammans med biskop Per Eckerdal, biskop Mdegella från Tanzania, kyrkoherde Lars Hjort med flera till tonerna av psalmen Kom låt oss nu förenas här.

Det var fullt inne i kyrksalen och även tältet som satts upp utanför var välfyllt. Cirka 400 personer deltog i invigningen.

Öjersjöbon Ken Wennerholm från Triple & Touch spelade en trumpetfanfar och sjöng även en sång tillsammans med två sydafrikanska vänner.

Kyrkoledare från Tanzania och Etiopien hade kommit till Sverige enkom för invigningen. Biskop Mdegella och hans fru sjöng en nyskriven sång som höjde stämningen i salen och det kom även en hälsning från vänförsamlingen i Etiopien.

Biskop Per Eckerdal talade och Anders-Petter Sjödin predikade.
Ett lovsångsteam från Furulundskyrkan spelade och sjöng och en personalkör från Partille församling medverkade.
Ambon, dopfunten och altaret välsignades.

EFS representerades av bland annat missionsföreståndare Stefan Holmström som ledde trosbekännelsen.

Barnen hade egna aktiviteter under eftermiddagen.

Efter gudstjänsten bjöds det på mackor, tårta, te och kaffe. En rad talare från bland annat Saronkyrkan, grannförsamlingar, kyrkoråd, samfälligheten, EFS och kommunen berättade om glädjen över Öjersjökyrkan och skickade lyckönskningar inför arbetet som nu tar fart.

Öjersjökyrkan kommer med sitt vackra läge vara en fridfull oas och en grön lunga i ett ständigt expanderande Öjersjö... välkommen med - med dina drömmar, gåvor, "längtor" och talanger. Kyrkan vill förmedla tröst, hopp och tro i livets mest sorgsna stunder och dela din glädje i livets gladaste stunder.

Anders-Petter Sjödin, präst i Öjersjö

Öjersjökyrkan