Ansgarskyrkan i Sävedalen.

Om Ansgarskyrkan

Besöksadress │ Enedalsvägen 4

Ansgarskyrkan invigdes 1984

den 2 september av biskop Bertil Gärtner. Frågan om kyrkolokal i södra Sävedalen hade diskuterats ända sedan 1960-talet, och en arbetskrets startade 1972 för att arbeta för att en kyrka skulle byggas.

Inledningsvis hyrde man en trerummare på Ljungkullen för att komma igång med gruppverksamheter, främst för barn och ungdom.

Tomten där kyrkan skulle byggas köptes 1981 och det utlystes en tävling om vad kyrkan skulle heta. Tävlingen vanns av Åke Sten.

Kyrkoherden och kontraktsprosten Hans-Olof Hansson hade föreslagit att texten på kyrkklockan skulle vara "Nu är Guds tid". Detta ämne valde han även att predika över vid invigningen – utan att veta att just så hade kyrkoherde Janson också gjort vid invigningen av Sävedalens kyrka.

Inventarier

• Textilier - Mässhakar, predikstolsantependier, kalkkläden, från Vävkammaren AB, Christina Westman.
nattvardskärl i silver, liksom ljusstakar till altaret, Wranges Juvelerare AB.
• Ett piano skänkt av Sävedalens kyrkliga Arbetskrets.
• Altarbild, Kristusbild i trä: ”Kristus Konungen” av Eva Spångberg, Hjelmseryd. Församlingshemsstiftelsen som ställde medel till förfogande.
• Dopfunten i trä är designad av Lena Luckey-Lundgren och tillverkad av Per Tranberg.
• Kyrkvärden Stig Abrahamsson har förfärdigat ett processionskors som pryds av samma kors med stiliserad ring som finns på predikstol och altare.
• Kyrkklockan är gjuten av Ohlssons klockgjuteri i Ystad.
• Ljusbärare
• Mariabild av Eva Spångberg, 1992
• Ikon med motivet ”Jesus och barnen”, målad av Erland Forsberg 1998.
• För gåvomedel, bland annat från Ansgarskretsen och Sävedalens församlings Vänner, inköptes 2001 en gobeläng till sakristian, vävd av textilkonstnär Gunilla Sjögren.

Ansgarskyrkan

Ansgarskyrkan │ Titta runt i lokalen