Svenska kyrkans kulturstipendier delades ut på kyrkomötet

På tisdagskvällen fick Svenska kyrkans kulturstipendiater 2016 ta emot sina diplom av ärkebiskop Antje Jackelén i en ceremoni under det pågående kyrkomötet i Uppsala. De sex stipendiaterna delar på 500 000 kronor.

- Det här är en stund av glädje och högtid för oss i kyrkomötet. Så länge kyrkan varit kyrka har den valt att bjuda in konstnärer att gestalta livets stora frågor, sa kyrkomötets ordförande Karin Perers när hon presenterade stipendiaterna.

Under ceremonin visades ett utdrag ur filmen Dead donkeys fear no hyenas, av Joakim Demmer, en av 2014 års mottagare av Svenska kyrkans kulturstipendium. Filmen handlar om så kallad landgrabbing i Etiopien, där lokalbefolkningens mark tas över av västerländska intressen. Filmen beräknas få premiär i vår.

2016 års mottagare av Svenska kyrkans kulturstipendium är:

Musik: Sonny Jansson och S:t Matteus symfoniorkester, 100 000 kronor för projektet En Luthersymfoni, där tonsättaren Sven-David Sandström engagerats att komponera ett verk byggt på fyra koraler av Martin Luther.

Bild: Deborah Elgeholm, 100 000 kronor  för projektet Kristus i Kristineberg, som tar utgångspunkt i händelserna i Kristinebergsgruvan i Västerbotten på 1940-talet.

Scenkonst: Malin Hellkvist Sellén, 100 000 kronor för verket Missionären, om lesbiska kvinnliga missionärer i Västerbotten under tidigt 1900-tal.

Film: Maria Kuhlberg, 100 000 kronor för dokumentären En olycklig kärlekshistoria, en uppföljning på den flerfaldigt prisbelönta filmen Han tror han är bäst.

Litteratur: Mats Jonsson, 50 000 kronor för serieromanen Nya Norrland, där avfolkningsbygden Bollstabruk i Västernorrland ställs mot den snabbt växande närförorten Midsommarkransen i Stockholm.

Litteratur: Pamela Jaskoviak, 50 000 kronor för romanen Hemkomsten, som på dokumentär grund berättar om hennes familj hamnade under inflytande av en sekt.

Läs mer om 2016 års kulturstipendiater

Mer information om Svenska kyrkans kulturstipendier