Kommentar över presentation av lagrådsremiss om ändrade regler i utlänningslagen

Nyhet Publicerad

Regeringen har idag fattat beslut om en lagrådsremiss med förslag om ändrade regler i utlänningslagen. Detta meddelades vid en digital presskonferens med justitieminister Morgan Johansson och jämställdhets- och bostadsminister Märta Stenevi.

Svenska kyrkan har yttrat sig över En långsiktigt hållbar migrationspolitik (SOU 2020:54) och den kompletterande promemorian som ligger till grund för lagrådsremissen.

Som väntat går regeringen vidare med flera förslag som Svenska kyrkan ställt sig kritisk till. Korta tidsbegränsade uppehållstillstånd föreslås bli ny huvudregel. Kraven på försörjning och språk- och samhällskunskaper för att få permanent uppehållstillstånd är oförändrade. För att få återförenas med sin familj ställs krav på inkomst och en bostad av viss storlek.  Svenska kyrkan har i sitt yttrande lyft att dessa förslag riskerar att vara kontraproduktiva för integrationen och innebära att föräldrar och barn kommer behöva leva åtskilda under lång tid.

Dagens presskonferens innehöll även vissa positiva besked som ändå tyder på att regeringen tagit till sig de synpunkter som Svenska kyrkan och övriga remissinstanser lyft. Det ska räcka med särskilda skäl för att personer med sjukdom eller funktionshinder ska undantas försörjningskravet för att få permanent uppehållstillstånd. En utredning ska tillsättas för att se över reglerna för våldsutsatta kvinnor som kommit genom anknytning till en person i Sverige.

Svenska kyrkan har i remissvaren lyft vikten av humanitära säkerhetsventiler i lagstiftningen. Därför är det positivt att regeringen går vidare med förslag som rör en humanitär grund. Det handlar dels om att särskilt ömmande omständigheter åter ska gälla barn, dels om en utvidgad möjlighet för vuxna att få uppehållstillstånd av humanitära skäl. På presskonferensen förtydligas det att även ungdomar som omfattas av gymnasielagen, men som i botten har ett lagakraftvunnet avslagsbeslut, ska kunna prövas mot denna grund.

Någon djupare analys går inte att göra i dagsläget då lagrådsremissen i sin helhet ännu inte publicerats på regeringens hemsida.

Anna Karlgren

Handläggare flykting- och asylfrågor