Svenska kyrkan yttrar sig över kompletterande promemoria för ny migrationspolitik

Bristerna i förslagen till en ny migrationspolitik är i många fall en konsekvens av att tillfälliga uppehållstillstånd blir huvudregel. Det skriver Svenska kyrkan i sitt yttrande och upprepar att permanenta uppehållstillstånd bör vara huvudregel i en ny migrationslagstiftning.

Svenska kyrkan instämmer i regeringens analys att en migrationslagstiftning baserad på betänkandet En långsiktigt hållbar migrationspolitik i vissa fall kommer leda till orimliga konsekvenser. Därför välkomnar Svenska kyrkan att regeringen försöker åtgärda bristerna och ser positivt på de förslag regeringen presenterar.

Men Svenska kyrkan menar att bristerna i många fall är en konsekvens av att tillfälliga uppehållstillstånd införs som huvudregel. Därför upprepar Svenska kyrkan nu att permanenta uppehållstillstånd bör vara huvudregel i en ny migrationslagstiftning.

Permanenta uppehållstillstånd främjar integration

Det är en hållning som baseras på Svenska kyrkans erfarenhet att permanenta tillstånd ger människor som är nya i Sverige trygghet. Det ökar deras förmåga att ta till sig ny kunskap, vilket är en viktig förutsättning för en god integrationsprocess. Detta gäller inte minst barn på flykt.

Svenska kyrkan välkomnar särskilt ömmande omständigheter för barn samt för vuxna med särskild anknytning till Sverige. Svenska kyrkan påpekar att det finns oklarheter i förslaget som gör att de regeringen vill försöka skydda ändå riskerar utvisning.

Fler möjligheter till återförening

Detta kan hända om beslut om uppehållstillstånd av humanitära skäl kommer bygga på rådande, mycket restriktiva, praxis. Det råder också oklarhet om gymnasielagsungdomar omfattas av förslaget och framhåller att en långsiktigt hållbar migrationslagstiftning även måste innefatta en hållbar lösning för dem.

Regeringens övriga förslag rör en möjlighet till återförening för hbtq-familjer som inte kunnat sammanbo i hemlandet och praktiska möjligheter för kvotflyktingar att kunna återförenas.

Sammanfattning

•  Svenska kyrkan tillstyrker förslaget om uppehållstillstånd på grund av anknytning i visa fall.
  • Svenska kyrkan tillstyrker förslaget om undantag från försörjningskravet vid anhöriginvandring för kvotflyktingar.
  • Svenska kyrkan tillstyrker förslaget att återinföra särskilt ömmande omständigheter för barn samt förslaget att vuxna som har vistats i Sverige med uppehållstillstånd och fått en särskild anknytning till Sverige får beviljas uppehållstillstånd om omständigheterna är särskilt ömmande.
  • Svenska kyrkan anser att en långsiktigt hållbar migrationslagstiftning måste innefatta en hållbar lösning för de ungdomar som omfattas eller har omfattats av gymnasielagen.

Läs Svenska kyrkans yttrande över den kompletterande promemorian till betänkandet En långsiktig hållbar migrationspolitik.