Svenska kyrkan yttrar sig om betänkandet för en hållbar migrationspolitik

Svenska kyrkan välkomnar ambitionen att lägga fram en långsiktig, human och hållbar migrationspolitik, men påtalar risker med korta, tidsbegränsade uppehållstillstånd och uppmanar regeringen att utreda rättssäkerheten i asylprocessen.

Idag löper remisstiden ut för de myndigheter och andra remissinstanser som blivit ombedda av regeringen att lämna synpunkter på betänkandet En långsiktigt hållbar migrationspolitik.

– Efter fem år med en restriktiv migrationslagstiftning så anser Svenska kyrkan att det är dags för en human migrationslagstiftning som är hållbar över tid. Permanenta uppehållstillstånd gör att människor som flytt på grund av förföljelse och krig kan känna trygghet och börja läka. Att få leva med de vi älskar, våra familjer, är inte bara en mänsklig rättighet utan skapar även förutsättningar för att orka och våga etablera sig i ett nytt land, säger Gunilla Hallonsten, avdelningschef vid kyrkokansliet i Uppsala.

Permanenta tillstånd bidrar till trygghet

I Svenska kyrkans yttrande påpekas att migrationspolitiken får konsekvenser för integrationsprocessen. Svenska kyrkans erfarenhet är att permanenta tillstånd ger människor som är nya i Sverige trygghet och att det ökar deras förmåga att ta till sig ny kunskap, vilket är en viktig förutsättning för en god integrationsprocess.

Detta gäller inte minst barn på flykt som är i en särskilt utsatt situation. Korta, tidsbegränsade tillstånd riskerar att negativt påverka barn och deras rätt till utveckling, rätt till trygghet och skydd samt rätt till rehabilitering och återanpassning i en miljö som främjar deras hälsa. Det går tvärt emot FN:s konvention om barnets rättigheter som förordar långsiktiga hållbara lösningar för barn som är på flykt.

Säkra hbtq-personer rätt till familjeåterförening

Betänkandet föreslår att alternativt skyddsbehövande och flyktingar ska ges rätt till anhöriginvandring på samma villkor, vilket Svenska kyrkan välkomnar. Däremot anser Svenska kyrkan att de höga försörjningskraven kan leda till att vissa familjer aldrig kan återförenas.

Skyddsbehövande bör därför inte omfattas för försörjningskravet för att få återförenas med sin familj. Ofta är det kvinnor och barn som drabbas särskilt hårt av begränsningar i rätten till familjeåterförening. Utifrån hbtq-personers situation anser Svenska kyrkan att regelverket än tydligare bör anpassas för att också säkra deras rätt att återförenas med sin familj.

Se över rättssäkerheten

I den tillfälliga lagen begränsades möjligheten att ge uppehållstillstånd av humanitära skäl. Att utredningen föreslår att återinföra synnerligen ömmande skäl ger ökat utrymme för att ta hänsyn till hälsoskäl eller andra personliga omständigheter, menar Svenska kyrkan, men anser att det ur ett barnrättsperspektiv även bör återinföras särskilt ömmande omständigheter för barn.

Betänkandet föreslår en utredning av hanteringen av offentliga biträden. Svenska kyrkan vill gå längre och anser att rättssäkerheten i asylprocessen bör ses över i fler avseenden. Detta krävs menar Svenska kyrkan för att återupprätta förtroendet och legitimiteten för asylsystemet bland allmänheten.

SAMMANFATTNING

• Svenska kyrkan välkomnar utredningens ambition att lägga fram en långsiktig, human och hållbar migrationspolitik. Svenska kyrkan anser dock inte att betänkandets förslag når detta mål.
  • Svenska kyrkan anser att permanenta uppehållstillstånd bör vara huvudregel. Svenska kyrkan avstyrker därmed förslaget om att uppehållstillstånd som huvudregel ska vara tidsbegränsade.
  • Svenska kyrkan anser att - om uppehållstillstånd ska vara tidsbegränsade - flyktingar och alternativt skyddsbehövande böra likställas och beviljas minst treåriga uppehållstillstånd vid första beslutstillfället. Svenska kyrkan anser även att tillståndstiden bör vara längre än vad som föreslås i betänkandet för uppehållstillstånd på grund av humanitära skäl.
  • Svenska kyrkan anser att - om permanenta uppehållstillstånd inte ska vara huvudregel - permanenta uppehållstillstånd bör beviljas vid första förlängningstillfället om skyddsbehov eller humanitära skäl kvarstår.
  • Svenska kyrkan avstyrker förslaget om krav på svenska- och samhällskunskap samt försörjningskrav för permanenta uppehållstillstånd.
  • Svenska kyrkan avstyrker förslaget att skyddsbehövande ska omfattas av försörjningskrav vid familjeåterförening. Svenska kyrkan ser även att de högt ställda försörjningskraven utgör hinder för familjers möjlighet att leva tillsammans.
  • Svenska kyrkan är positiv till en återgång till synnerligen ömmande omständigheter. Dock bör även särskilt ömmande omständigheter för barn återinföras.
  • Svenska kyrkan anser att en bred utredning kring rättssäkerheten i asylprocessen bör tillsättas.

Läs yttrandet över betänkandet för en hållbar migrationspolitik i sin helhet.